Frykter at kaffe og sjokolade blir dyre luksusvarer

Tekst
Kaffeprisene kan gå i været. Foto: Edgard Garrido/ REUTERS/ NTB Scanpix

Kaffeprisene kan gå i været. Foto: Edgard Garrido/ REUTERS/ NTB Scanpix

- Mister vi tilgangen på kaffe og kakaobønner, vil vi nok være ute av drift om noen få år, sier Nestlé-sjef Fabrice Favero.

Administrerende direktør Fabrice Favero i Nestlé Norge frykter at begrenset tilgang på råvarer som kaffe og kakao vil sende prisene til himmels.

Skjer det, vil Nestlé som verdens største innkjøper av råkaffe, miste store deler av sitt livsgrunnlag.

70 prosent av omsetningen til Nestlé i Norge kommer fra salg av kaffeprodukter som kapsler fra Nespresso og Dolce Gusto, pulverkaffe og det svenske kaffemerket Zoégas.

- Kaffe og kakao er to nøkkelingredienser for oss. Vi er nødt til å gjøre noe for å beskytte råvareproduksjonen, sier Favero til DN.

Administrerende direktør Fabrice Favero i Nestlé. Foto: Javad Parsa

Administrerende direktør Fabrice Favero i Nestlé. Foto: Javad Parsa

Fordi etterspørselen etter både kaffe og kakao øker samtidig som klimaendringer og lite bærekraftige forretningsmodeller fører til lite fruktbar jord og lavere kvalitet på avlingene, er Nestlé-sjefen redd varer vi i dag tar for gitt forvandles til rene luksusprodukter.

- Vi frykter at kaffe og sjokolade kan bli dyre luksusprodukter i fremtiden, sier Favero til DN.

Fakta: Råvareprisene:

DN har tidligere skrevet at værfenomenet El Nino, som i år er spådd å bli den kraftigste på 18 år, fryktes å ødelegge avlingene for flere viktige råvarer.

Det bidrar til å sende råvareprisene opp, og følgelig øker prisene på matvarer i butikkene.

Nordmenn risikerer i tillegg dobbeltsmell fordi den norske kronen nå er rekordsvak mot andre valutaer.

Frykter for driften

For å unngå at dette skjer, har Nestlé lansert «Nescafé Plan» og «Cocoa Plan» i Norge, hvor selskapet blant annet investerer over 3,6 milliarder kroner i bærekraftig kaffeproduksjon mellom 2011 og 2020.

Et av målene er å distribuere 220 millioner sykdomsresistente kaffeplanter - som skal gi en høyere avkastning. Matvareprodusenten jobber også for å gjøre det mer attraktivt å være kakaobonde ved å bedre verdikjede og sosiale forhold.

- Dette er noe vi gjør for å hjelpe andre, men også fordi det er nødvendig for vår egen del. Mister vi tilgangen på kaffe og kakaobønner, vil vi nok være ute av drift om noen få år, forklarer Favero.

Fakta: Nestlé:

Merkevareprodusenten Nestlés historie i Norge startet i 1898, da det sveitsiske selskapet kjøpte Viking Melk.

Selger blant annet kaffe, barnemat, dyremat, frokostblandinger, sjokolade og produkter som potetstappe og buljong under merkenavnet Maggi.

Er verdens største matvareselskap. Oljefondet eier aksjer i Nestlé og fikk vel 1,5 milliarder kroner i utbytte tidligere i år.

Historisk høye priser

Også Orkla tar grep for å sikre tilgangen sin på råvarer i fremtiden.

Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Foods utelukker ikke at sjokolade og andre varer på lang sikt kan bli vesentlig dyrere på grunn av økende kakaopriser.

Orkla innrømmer at de det siste året har måttet foretatt prisjusteringer for å tilpasse seg det de kaller en «krevende» situasjon.

- Mange av Orklas råvarepriser er på et historisk høyt nivå, blant annet kakao og mandler. Dette sammen med en svak krone gir oss økte innkjøpskostnader på importerte råvarer, forklarer Rønning.

Fremover skal all palmeolje fjernes fra Orklas produktene for å bidra til at viktige jordbruksråvarer produseres på en bærekraftig måte uten avskoging. Selskapet etterstreber også å droppe innkjøp av all kakao som ikke er såkalt UTZ-sertifisert, ifølge Rønning.

- Dette er kakao som er dyrket med tanke på mennesker og miljø. Det er et viktig bidrag for å sikre oss god langsiktig tilgang på kakao i årene fremover, og gjøre det attraktivt å være kakaobonde, sier han.

 

Les også: Nordisk finanssuksess – uten Norge

– Wall Street er blitt et kasino

Det norske med milliardoppkjøp

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

De har smakt på 400.000 kopper kaffe de siste 15 årene:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk