Champagnen alle har ventet på

Tekst
Smaking av Krugs årgang 2002 avslørte en stålende og pur ung champagne. Foto: Jens Bredberg

Smaking av Krugs årgang 2002 avslørte en stålende og pur ung champagne. Foto: Jens Bredberg

Krug 2002 er like legendarisk som etterspørselen skal ha det til.

– Det kommer kun et fåtalls flasker til Norge av Krugs årgang 2002, og vi har ekstremt mange forespørsler, kan Mariann Urnes, brand manager hos Moët Hennessy Norge fortelle.

De første flaskene er på lager i løpet av mars, og resten blir fordelt utover året. Hvordan de skal selges er enda noe uklart.

I tillegg til å lansere en egen årgangschampagne fra årgangen 2002, har Krug i tillegg kommet med sin «non vintage» champagne Grande Cuvée i sin 158 utgave. Basert på samme årgang.

Maggie Henríquez er CEO hos Krug. Foto: Jens Bredberg

– Grande Cruvée fra 2002 minner meg om den fra 1996, sier Maggie Henríquez som er CEO hos Krug. Og den er den beste jeg har smakt.

Sjelden har en champagne blitt så etterlyst og etterlengtet som Krugs 2002-årgang, og etterspørselen ble ikke mindre da champagnehuset valgte å lansere 2003 før 2002.

2002 bød på en lang og varm vekstsesong med en noe kjøligere sensommer etterfulgt av en varm og flott innhøsting som la siste hånd på verket. Det var året for perfekt modne druer som også har friskhet og en delikat duft.

– Fra den første smakingen av årgangen så vi den generøse vinen som naturen hadde sjenket oss, sier Krugs kjellermester Eric Lebel. Vinene fremstod rike, robuste og runde med en spesielt aromatisk duft. I tillegg til en bemerkelsesverdig friskhet.

Tanker fulle av Krug som skal bli til i kjelleren.Foto: Jens Bredberg

2002 er laget av en blanding mellom 40 prosent pinot noir, 39 prosent chardonnays, og 21 prosent pinot meunier.

Krug er det siste champagnehuset som lanserer sin 2002-årgang, men kjellermester hos Krug; Eric Lebel sier det var en enkel beslutning å ta. - Vi så at 2003 modnet raskere og at 2002 trengte mer tid.

– Det er bare etter at vi har smakt champagnen at vi beslutter å lansere den, sier Lebel. På spørsmålet om den sene lanseringen av Krug 2002 som kommer etter årgang 2003 som ble lansert i 2014.

Eric Lebel er kjellermester hos Krug. Foto: Merete Bø

Champagnekunsten.

Johann-Joseph Krug fra Rheingau i Tyskland visste nok ikke hvilken arv han skulle etterlate seg da bosatte seg i Champagne i Frankrike. Han ønsket å lære mer om kunsten å lage Champagne og valgte å forlate ett vindistrikt til fordel for et annet.

Etter å ha arbeidet hos champagneprodusenten Jaquesson i Avize i ni år og giftet seg med sjefens svigerinne, følte Krug at tiden var inne for å starte for seg selv. Turen gikk så til den sprudlende vins hovedstad hvor han startet selskapet Krug et Cie i 1843 på grunnlag av et oppkjøp av produsenten Hipployte de Vivès.

Noen av det forrige århundrets mest legendariske årganger på rekke og rad. Det er ganske sikkert at årgang 2002 vil ligge i Krugs vinbibliotek en gang. Foto: Jens Bredberg

Krugs mål var å skape en champagne med en genuin smak uten å inngå noen form for kompromiss. På midten av 1800-tallet ble Krug regnet for å være en virkelig tørr champagne, noen synes til og med at den var sur. På den tiden var det vanligere med mer søte musserende viner enn det vi er vant til i dag. Men til tross for at Krug fikk kritikk for sin mangel på sødme, ble hans flasker en umiddelbar suksess. Og i 1890 kostet en Krug 6 shilling i England, som var særdeles dyrt på den tid.

Johann-Joseph Krugs genistrek var at han lette etter druer som kunne gi vinen personlighet. Det førte til at han ikke bare kjøpte fra Grand Cru-marker, men også fra gode Premier Cru-marker.

Alle Krugs champagner har et opphold på eikefat. Foto: Jens Bredberg

Visjonstro
Lite av Krugs smaksfilosofi har endret seg siden den gang. I dag kommer husets champagner fra 250 vinmarksplotter spredt over hele Champagne. Selv om Johann-Joseph Krug var fremtidsrettet, skulle det gå over hundre år fra starten til at huset kjøpte sine egne vinmarker. I 1970 ble 16 hektar vinmark anskaffet, hvorav den mest kjente parsellen, Clos de Mesnil, skulle vise seg å bli en av verdens mest ettertraktede champagnetyper. Vinmarken er på bare 1,84 hektar og er plantet med hundre prosent Chardonnay-druer. Vinmarken som ligger midt i landsbyen Mesnil-sur-Oger i Côte des Blancs, i hjertet av Champagne skulle snart vise seg å ha et langt større potensial enn det Krug-familien først antok. Etter å ha smakt resultatet fra vinmarken som første gang ble plantet i 1698, ble det klart for familien at denne marken måtte tappes for seg selv. Straks etter at første årgang, 1979, ble lansert, fikk også verden øynene opp for denne singel clos-champagnen som ga det klareste Chardonnay-uttrykket noen hadde opplevd. I dag produseres det mellom 9000 og 11000 flasker fra Clos de Mesnil, men bare i de beste årgangene.

Krug er mer enn bare en fin fasade. Foto: Jens Bredberg

Siste skudd på stammen
Krug solgte familieselskapet til luksusmagneten LVMH i 1999, men drives fremdeles som et familieforetak med 42 år gamle Olivier Krug i spissen og sin far Henri og onkel Remi i bakgrunnen.

Krugs filosofi har alltid innbefattet bruk av alle de tre klassiske druene i Champagne; pinot noir, chardonnay og pinot meunier. Sistnevnte har Krug mer eller mindre gjort til sitt varmemerke, da den er den minst kjente druen i trekløveret og Krug er en av de produsentene som benytter mest av den i sine blandinger. Særlig er deres pinot mugnier fra Sainte Gemme vest i Marne-dalen kjent for utmerket kvalitet.

Men ikke nok med det. Pinot noir har også alltid hatt en viktig betydning for Krug, og da brødrene Henri og Remi Krug fant vinmarken Clos de Ambonnay plantet med Pinot Noir, visste de at den hadde potensial til å bli Clos de Mesnils motpol. Det skulle derimot vise seg og ikke bli så enkelt å få kjøpt denne marken på skarve 0,685 hektar beliggende som et amfiteater i landsbyen Ambonnay. Etter mange års kamp ble den likevel deres, og den første årgangen, 1995, ble lansert på markedet i 2008. Clos de Ambonnay har allerede oppnådd ikonstatus, takket været et begrenset opplag på noen tusen flasker i tillegg til den høye prisen.

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her

 

96

Navn: Krug Vintage 2002

Produsent: Krug , Champagne , Frankrike

Pris: 2049,90 Varenummer: 5102201 Utenfor sortiment, Importør: Moët Hennessy Norge AS

Noe lukket på duft med hint av autolyse, blomster, gjær, smørmalt og sitrus. Balansert heftig syre med en fyldig fersk frukt. Lang og sammensatt med en begynnende modenhet. Lang og uhyre konsentert utgang. Så bra en ung champagne kan bli. MB

93

Navn: Krug Grand Cuveé NV

Produsent: Krug , Champagne , Frankrike

Pris: 1679,90 Varenummer: 354501 Bestillingsutvalget; Uavhengig sortiment, Importør: Moët Hennessy Norge AS

Autolyse, mineraler, sopp og trøffel på duft. Lett moden frukt på smak med en spenstig syre og en lang tørr finish. Heftig konsentrasjon og lengde med en frisk utgang. MB

94

Navn: Krug Rosé Brut NV

Produsent: Krug , Champagne , Frankrike

Pris: 3259,90 Varenummer: 4445201 Bestillingsutvalget; Uavhengig sortiment, Importør: Moët Hennessy Norge AS

Dufter av brødbakst, ferskenskall, blomster og røde epler. Tett og konsentrert på smak med en spenstig syre og en lang sammensatt finish. Lang og tørr finish. Fantastisk og ung, har godt av mer tid. MB



Andre champagnenyheter i mars:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk