Luksuschampagne får drahjelp av stjernekokk

Tekst
Richard Geoffrey til venstre skal lede Dom Perignon inn i en ny tidsalder sammen med elBullis Ferran Adria. Hvordan er de ikke sikre på enda. Foto: Merete Bø

Richard Geoffrey til venstre skal lede Dom Perignon inn i en ny tidsalder sammen med elBullis Ferran Adria. Hvordan er de ikke sikre på enda. Foto: Merete Bø

Dom Perignon har inngått samarbeid med El Bullis Ferran Adria.

Moët & Chandons Dom Perignon og El Bulli Foundation har inngått samarbeid. Det fortalte Dom Perignons Chef du Cave Richard Geoffrey (61) og El Bullis Ferran Adria (53) i Barcelona tirsdag denne uken.

- Vi trengte en samarbeidspartner for fremtiden, derfor El Bulli Foundation. Vi har så langt jobbet sammen i tre måneder, og skal jobbe i minst tre år til. Jeg vil fornye Dom Perignon, åpne dørene for unge, nye kunder, sier Richard Geoffrey.

De siste årgangene har Dom Perignon hyret kunstnere som Jeff Koons og David Lynch til å designe spesialutgaver av champagnen. Nå er det El Bulli som skal gi champagnen drahjelp for å nå ut til publikum, men foreløpig er det litt uklart hva samarbeidet skal bestå av.

- Vi har alltid vært pionerer, og vi vil fortsatte å være det. Vi vil ransake oss selv. Ikke bare vinen, men også selskapet. Vi setter selskapet på sofaen, for å si det sånn, i terapi hos El Bulli Foundation, ler Geoffrey.

30. juli 2011 ble den verdenskjente restauranten El Bulli nedlagt, men navnet lever videre i El Bulli Foundation. Selskapet jobber med å utvikle kulturkonsepter. Her jobber 30-70 kunstnere, matematikere, historikere, kokker og koreografer.

- Vennskap var starten, vi har kjent hverandre i 20 år, jeg var mye på El Bulli frem til de stengte i 2011. Så hadde vi en middag sammen der vi skjønte at vi måtte gjøre noe sammen, men hva, sier Geoffrey.
 

To legender. Den spanske restauranten El Bulli, som ligger 150 kilometer nord for Barcelona, ble verdensberømt da den i 1997, etter å ha fått sin tredje michelinstjerne, ble kåret til verdens beste restaurant. Ferran Adria, som regnes som en av verdens mest innflytelsesrike kokker, startet ved El Bulli i 1984 og overtok som kjøkkensjef i 1986. El Bulli hadde plass til 45 mennesker i løpet av en kveld, og rundt 8000 i løpet av en hel sesong. Hvert år oppsøkte 250.000 mennesker stedet forgjeves. Og rundt to millioner sendte forespørsel om bordreservasjon.

 

elBullis brød med tomat Foto: Merete Bø

elBullis brød med tomat Foto: Merete Bø

- Samarbeidet for min del er kreativt, men Dom Perignon må være villig til å ta risiko, det gavner begge parter. Selv kunne jeg ikke valgt noen andre champagneprodusenter å jobbe med. Vi skal sammen være analytiske og fornye oss, ikke for å gjøre vinen bedre, men for å dekode den og finne genene i den, sier Ferran Adria.

Første gang på fire år. Ferran Adria og hans team, som ikke har laget mat sammen siden El Bulli stengte i 2011, tok denne uken frem pannene igjen og serverte noen få gjester spesialdesignede retter til den nye årgangen av Dom Perignon under lanseringen i Barcelona. Seks av dem er plukket ut til å følge champagnen på lanseringer rundt om i verden.

elBullis berømte dekonstruerte oliven er tatt frem fra glemselen igjen. Foto: Merete Bø

elBullis berømte dekonstruerte oliven er tatt frem fra glemselen igjen. Foto: Merete Bø

- Dom Perignon er som solen og maten er som satellitter rundt, sier Adria som bedyrer at han ikke vil påvirke smaken på selve champagnen.

- Jeg kjenner ingen kokker som kan mer om druer enn disse vinmakerne. Det jeg vil utvikle er en filosofi, jeg er en kokk og er glad for å være det. 

 

Dom Perignon 2005 Foto: Merete Bø

Dom Perignon 2005 Foto: Merete Bø

 

Champagnehuset Moët & Chandon lanserte Dom Perignon for første gang i 1936 som en av verdens første luksuschampagner. Den gang var det 1400 flasker fra 1921-årgangen.

Dom Perignon er ikke eikelagret og druemiksen skal være omtrent 50 prosent chardonnay og 50 prosent pinot noir.

2005-årgangen av Dom Perignon er deres femte champagne fra dette tiåret. 2001-årgangen har ennå ikke sett dagens lys. Tidligere kom champagnen ut bare i de aller beste årgangene. Men Richard Geoffrey avviser at han nå er blitt mer slepphendt med kvaliteten.

 - Jeg kan ikke kontrollere alt, vi som skaper trenger ikke det. Overraskelse er en del av leken. Vi bestemmer oss ikke for å lansere en ny årgang før vinen er blandet. 2005 hadde veldig modne druer og var en vanskelig, men stor årgang. Det har vært en utvikling, det er modnere og varmere årganger, og forrige tiår var eksepsjonelt bra. Etter 2010 har det vært mer normalt, sier Geoffrey som innrømmer at han har blitt bortskjemt med gode årganger.

 

Les mer om mat og vin på Smak

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk