– Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen. Samarbeidsbedrifter omtaler oss som en veldig profesjonell organisasjon, så det strider jo direkte med det Glenn Menkin mener, sier Johanne Haaland, leder for Karrieredagen til studentorganisasjonen Springbrettet i Bergen.

I DN Talent fredag langet Glenn Menkin, rekrutteringssjef i DNB, ut mot det han mente var uprofesjonelle karrierearrangementer .

– Jeg møter dessverre studenter i næringslivsutvalgene som er mer opptatt av å representere sin egen person og ikke studentmassen som har valgt dem. De poserer på hjemmesidene i pene dresser, har titler som «president» og «head of marketing» – og bruker mye av overskuddet på en kjempefest for noen utvalgte etterpå, uttalte han.

– Ville gått konk uten studentene
Menkin er særlig kritisk til at det er studentene som har hovedansvaret for disse arrangementene - og de store pengesummene som kommer inn fra disse. Han mener skolen bør ta over ansvaret.

I forrige uke samlet Springbrettet 90 bedrifter og 4 000 studenter i Grieghallen. De fikk inn rundt 1,4 millioner kroner i deltageravgift fra bedriftene.

– Pengene går til andre prosjekter vi har, som alle er karriererettede. Jeg er overbevist om at skolene vil få en utfordring dersom de skal klare å arrangere det samme, til den samme prisen. Alle studentene jobber gratis. Dersom vi hadde vært lønnet med minstelønn ville vi for lengst vært konkurs. Bare selve Karrieredagen krevde 663 timers arbeid fordelt på 51 mennesker over to dager, sier Johanne Haaland.

 

– Tegner en karikatur
Lise Lotte Sande Koivunen er leder for Næringslivsutvalget på BI i Oslo, som regner med å få inn nesten 2,5 millioner kroner fra karrieredager og bedriftspresentasjoner denne høsten.

Hun ønsker debatten velkommen.

– Det er tydelig at vi har feilet i å kommunisere ut til deler av næringslivet hva det er vi driver med - og hva pengene går til, sier hun.

– Men å gå så langt som å kalle oss selvopptatte og mer opptatt av å posere i dress mener jeg er å dra den altfor langt. Jeg håper vi kan dra debatten til et mer profesjonelt nivå enn hva vi har på oss på hjemmesiden. Menkin tegner en karikatur. Vi er skuffet over å bli generalisert, sier Sande Koivunen, som presiserer at alle pengene utvalget får inn går direkte til studentforeningen på BI.

Mener festing er et sidespor
Studentene får støtte av Gunn Wærsted, konserndirektør i Nordea Bank.

– I all rettferdighet mener jeg dette bildet bør nyanseres. Studentene gir oss god oppfølging og er profesjonelle i møtet med oss bedrifter, mener Wærsted.

Nordea har så langt i år brukt 250 000 kroner på å delta på 18 ulike karrieriedager ved skoler rundt om i landet.

– I sum er det klart det er mye penger, men samtidig treffer vi svært mange unge talenter på denne måten. Vi har dessuten kjørt et ganske nøkternt løp, og aldri lagt opp til å ha den kuleste standen med høyest sigarføring. Det får være opp til oss som bedrifter å sørge for at det ikke blir en karusell der det brukes for mye penger.

Wærsted sier de opplever at pengene går til aktiviteter som bedriftspresentasjoner og karrieredager.

– Vi har ikke bedt om opplysninger om hva hver aktivitet har kostet, men har ikke grunnlag for å mistenke at dette er misbrukt. At det slås stort opp at studentene fester, oppfatter vi som et sidespor, sier hun.

 

Les også: Ti gode grunner for å bli i jobben i mer enn ti år

Her tar mange studenter taxi til forelesningene


Svenskene tar jobben fra norsk ungdom

Fire av ti studenter fullfører ikke utdannelsen

Sykelige egoister blir ofte ledere (2010)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.