Med lanseringen av smarttelefonen Sony Xperia Z i februar i år la Sony inn et ekstra gir mot de hardeste konkurrentene i mobilmarkedet.

Den strategien ser ut til å ha ført frem.

9,6 millioner solgte telefoner
For siste kvartalsrapport fra selskapet viser at de solgte 9,6 millioner smarttelefoner siste kvartalet, mot 7,4 samme periode i fjor.

Viktigere er det at selskapet har gått fra å tape penger på mobildivisjonen til å nå tjene penger.

Selskapet noterte seg et positivt driftsresultat på 60 millioner dollar mot et tap på snaue 30 millioner dollar samme periode i fjor.

Populært flaggskip
Mye av suksessen skyldes godt salg av nye Xperia Z, som også falt i god smak hos vår mobilanmelder.

Xperia Z kjører på den populære mobilplattformen Android, og kan skilte med en sylskarp skjerm på fem tommer. Den rause skjermstørrelsen gjør at den faller inn under kategorien «phablet» som betyr en blanding mellom telefon og nettbrett.

Telefonen tåler også vann.

Les: Alt det beste fra Sony - i ett produkt

Denne telefonen kom på markedet før konkurrentenes flaggskip Samsung Galaxy S4 og HTC One X ble sluppet.

Les også duellen mellom Sony Xperia Z og HTC One:
Her er den råeste smarttelefonen

Salgsmessig ligger Sony fortsatt et stykke bak sine argeste konkurrenter, Apple og Samsung, som solgte henholdsvis 31 millioner og 71 millioner telefoner i siste kvartal.

Les også:
Spotify doblet inntektene
Ny Ipad Mini til jul
Microsofts nettbrett er en flopp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.