Nordmenns iver etter å knyte på seg løpesko har ført til økt salg for flere av joggeskoimportørene. Men mens både Adidas, Asics og Nike har fått et løft, sliter Puma med svake salgstall.

Etter å ha vært et foretrukket motemerke, særlig på skofronten, har interessen for Puma-varer kjølnet. Puma Norway, som selger Puma-produktene i det norske markedet, måtte ifjor nøye seg med en omsetning på 96,2 millioner kroner, en nedgang på over 20 prosent fra toppåret 2008. Resultatet før skatt ble minus 3,4 millioner kroner.

Trenden stoppet
– Vi legger oss ikke ned og synes synd på oss selv av den grunn, sier Jarle Finnestrand, Pumas fersk salgssjef med 14 år bak seg hos konkurrenten Nike. Han påpeker at toppen i 2008 nettopp skyldtes at sko som egentlig var beregnet på sport, slo an i fashionsegmentet og ble mote. Da trenden ebbet ut, sank også omsetningen.

– Nedgangen kommer kanskje nettopp på grunn av den hypen som var. Man glemte litt og bygge opp andre kategorier ved siden av slik at man hadde flere ben å stå på. Det er nok i grove trekk den største årsaken til omsetningsfallet nå, sier han.

Les også: - Bare tull med rådyre løpesko

Vil inn i kjedene
Nå intensiveres satsingen på løping og fotball. Friidrettsutøver Kjetil Måkestad, flere ganger norsk juniormester og yngre bror av løperen Ingvill Måkestad Bovim, er hyret inn for bygge opp Puma som løpemerke.

– Han har tro på kategorien running, og bruker også produktene selv, forklarer Finnestrand. Selv om Puma er sponsor for det norske friidrettsforbundet – og for verdens raskeste mann, Usain Bolt – er merket sjelden førstevalget når mosjonistene skal velge sko. Mens konkurrentene Adidas, Nike og Asics har satset sterkt på bred distribusjon, har Puma vært langt mindre tilgjengelig.

– Vi ikke er sterkt inne i kjedene i dag. Men dette er noe vi jobber med, sier Finnestrand. Innpass hos løpsspesialistene som «Løplabbet» og andre butikker med tung kompetanse på løping, anses som aller viktigst, men på litt lengre sikt kan det også bli aktuelt å samarbeide med store kjeder som XXL og kjedene i Gresvig-systemet.

- Lære å krabbe
– Vi skal bygge stein på stein. Det ville ikke vært unaturlig å samarbeide med kjedene, men vi må lære å krabbe før vi kan gå.

Ifølge Finnestrand har nedgangen først og fremst rammet det norske markedet.

– Internasjonalt øker vi, sier han.

Puma, som også er opptatt av å være et ledende fotballmerke, signerte nylig avtaler med fotballstjernene Radamel Falcao, Sergio Agüero og Cesc Fabregas.

– Skal du være en troverdig fotballeverandør, er det viktig at man har noen gode lag og noen gode profiler å spille på. Da er det de internasjonale stjernene som teller, forklarer Finnestrand.

Kom i form med DN Aktivklubb

Slik skor du deg for vinterløping

Toppdamer klare for superoppgjør

Sjekk hvilepulsen - det kan forlenge livet ditt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.



Les flere treningssaker på DN Aktiv