Midt på Fyrstikktorget på Helsfyr i Oslo står det en sykkel med ett stort og ett lite hjul. En gammel veltepetter. Den viser vei til en bortgjemt sykkelforretning - som likevel hovedstadens sykkelentusiaster kjenner godt til.

Matcher alt
På parkeringsplassen utenfor Sørensens Sykler sitter Nordisk direktør for It&Operations i Santander Consumer Bank, Karl Egil Stubsjøen (49), på sin hvite racersykkel. Den har detaljer i sort og rødt. Hjelmen er hvit. Han har et rødt tørkle under. Solbrillene sitter festet i hjelmen.

Sykkeltrøyen er også hvit, rød, sort og litt grønn. Fargene til laget Frøy. Han matcher fra topp til tå.

- Jeg har mine to beste sykler inne til litt finpuss før sesongen starter. Det er alltid noen småting som må fikses slik at alt er klart til snøen er borte, sier Stubsjøen.

Hektet på sykkel
49-åringen har holdt på med sykling i over 20 år, og har blant annet deltatt i sykkelrittet Trondheim-Oslo 13 ganger, med personlig bestetid på 14.30.07, fra 2005. Ni ganger har han også syklet Jotunheimen Rundt, som ifølge arrangøren er «for dei tøffaste av dei tøffe».

- Jeg begynte med sykling tidlig på 90-tallet, og startet ikke da jeg fylte 40, sier han og smiler lurt.

Den aktive syklisten er over gjennomsnittet interessert i det som rører seg i bransjen. Han eier fire ulike sykler.

- Man må ha sykler til forskjellig bruk. Jeg har en vintersykkel, som er en enkel hybrid. Den bruker jeg til og fra jobb. Også har jeg en terrengsykkel til sitt bruk, og to racere til landeveiskjøring.

 



- Hvor mye penger bruker du på sykkelsporten i løpet av en sesong?

- Det varierer nok en god del. Det går selvfølgelig opp de årene jeg kjøper sykler. Men jeg kan tenke meg at jeg gjennomsnittlig bruker 30.000, kanskje opp mot 50.000 kroner per sesong.

Må ha karbon
Han triller sykkelen inn på verkstedet igjen, og tørker av den hvite rammen som er blitt skitten etter den lille turen.

- Sykkelen har en butikkpris på rundt 70.000 kroner, og jeg tar derfor godt vare på den. Denne raceren kommer nok ikke ut for sesongen før i april. Det skal være ordentlig bart og tørt, sier Stubsjøen idet han overlater ansvaret for favorittsykkelen til servicesjef hos Sørensen Sykler Lorentz Tanner (51).

- Dette er en De Rosa, og er en meget god sykkel. Den er en legende i Italia etter at Eddy Merckx, tidenes mestvinnende syklist, brukte den i det aller meste av sin karriere. Fremdeles er det et av de to-tre heteste merkene i hjemlandet, forklarer Tanner.

Han var landslagsmekaniker da Thor Hushovd tok VM-gull på landeveien i Australia ifjor. For Stubsjøen er kun det beste godt nok.

Pariserhjul
- Han sykler med såkalte pariserhjul, hvor dekket er limt fast på felgen i stedet for dekk og slange hver for seg. Det er totalt sett de raskeste hjulene, særlig de som er laget av karbon. De lagene som kjører fortest i Trondheim-Oslo, kjører alle på disse. Har du ikke det, får du ikke være med fordi du vil sinke laget, forteller Tanner.

Den erfarne servicesjefen trekker også frem elektronisk gir og fokusering på karbonkomponenter som del av sesongens trender.

- Foreløpig er det elektroniske utstyret litt tyngre og mye dyrere enn det mekaniske, men om noen år vil det ta over. I tillegg er karbon kommet mer og mer på markedet i rammer og stadig flere komponenter. Alle skal ha det, men det er ikke noe nytt, forklarer Tanner.



  Salget av landeveissykler øker mest hos Sørensen Sykler.

- Terrengsykling har hatt en sterk posisjon lenge på grunn av Birkenrittet, men vi ser at segmentet landevei øker år for år etter at Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen, Edvald Boasson Hagen og flere andre syklister har gjort det bra.

Det kan innehaver og daglig leder Odd Hjort-Sørensen bekrefte.

- Det er en stor interesse for landeveissykling. De siste årene har våre stjerner og gode tv-sendinger fra sykkelritt som Tour de France bidratt til å øke interessen ytterligere. Dette har gitt en enorm vekst, sier Hjorth-Sørensen.

Dyrere og dyrere
Sykkelveteranen, som har sittet mange år i Norges Cykleforbunds styre, satser på at årets sesong ikke blir noe unntak.

- Det har for vår del vært oppgang år etter år. Bank i bordet. Og jeg tror på en fortsatt økning. Vi budsjetterer ut fra at det fortsetter. Jeg har tidligere tenkt at det flater ut og at vi har tatt vår del av kaka, men så fortsetter vi med økende salg, sier Hjorth-Sørensen.

Ifølge Tanner selger de flest sykler i prisklassen 20.000-30.000 kroner, en god del opp mot 70.000-80.000, og en mindre del i prisområdet 6000-15.000 kroner.

- Mange kjøper en sykkel til 20.000-40.000 kroner. Den kommer med gode treningshjul, men om man skal merke en forskjell bytter man hjul. Om man skal ha bedre aerodynamikk kjøper man høyprofilerte karbonhjul. Dette blir en kostnad man legger til for å sette sammen en best mulig sykkel, forteller han.

- Vil se bra ut
I tillegg er det også stadig mer vanlig at man skal ta seg godt ut. Derfor brukes det også en god del penger på bekledning, hjelm og sko.

- Det er mange som liker å se bra ut på sykkelen. Kundene er opptatt av kvalitet, og kjøper kanskje utstyr for rundt 15.000 kroner i løpet av en sesong eller to. Kundene er opptatt av god kvalitet som gir velvære og holder lenge. Men det skal også matche. Skoene som kjøpes skal matche rammen, og den skal igjen matche hjelmen og selvfølgelig trøyen. Man kjøper ikke en blå trøye til en grønn ramme. Her skal det være helhet fra topp til tå, sier Lorentz Tanner.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

<b>Råtass til 120.000</b>

<b>Anmelder redaktør for drapsforsøk</b>

<b>- Bøtelegg flere syklister</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Få tilpasset treningsprogram i DN Aktiv klubb