Ekspertgruppen som har vurdert organiseringen av Nav har funnet mye å sette fingeren på.

- Saksbehandlingstiden er fortsatt for lang. Vi vet at Nav responderer dårlig overfor forbrukerne, sa gruppens leder Terje P. Hagen da han overleverte sluttrapporten til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) torsdag. Det melder Aftenposten.no .

Færre oppgaver
Hagen er professor i statsvitenskap ved Institutt for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo.

Hagen påpekte også at kvaliteten ved saksbehandlingen kunne vært bedre.

Det som skal få Nav-systemet til å fungere er ifølge ekspertutvalget oppgavefokusering og bedre ressursutnyttelse, melder NTB .

Ekspertgruppen foreslår å ta fra Nav oppgaver. I dag dekker Nav nær 60 ulike oppgaver.

- Vi foreslår å redusere antallet oppgaver Nav skal ha, sa Hagen under pressekonferansen, ifølge Aftenposten.

Vil ikke endre arbeidsdelingen
Men å endre arbeidsdelingen mellom lokale og sentrale Nav-kontor vil ikke føre til at Nav-systemet fungerer bedre, mener ekspertgruppen.

Å få vurdert dette spørsmålet var en av hovedbegrunnelsene for å nedsette ekspertgruppen.

Forslagene til å bedre et kriserammet Nav omfatter tiltak både av organisatorisk og praktisk karakter og tiltak som forutsetter mer langsiktig innsats.

- Jeg har særlig merket meg at ekspertgruppen forutsetter fortsatt innsats på IKT for å bedre oppgaveløsningen i Nav. Jeg har også merket meg forslag knyttet til enhetlig ledelse, endringer i oppgavemengde og gruppas understrekning av behovet for kompetansesatsing, sier Bjurstrøm, ifølge NTB.

Slaktet av Riksrevisjonen
Riksrevisjonen har avdekket dårlig internt tilsyn, brudd på interne rutiner, feilaktige utbetailinger. Navs regnskap for 2008 ble underkjent. Etaten har også fått kritikk samarbeidet mellom lokale kontor og den sentrale forvaltningen.

I januar ble det kjent at Nav fra og med 2007 til og med tredje kvartal i 2009 har betalt ut 983,4 millioner kroner som ikke skulle vært delt ut.

Les: - Fullstendig mangel på kontroll og Leder DN: Nav-trøbbel

Forsvarte Nav-reformen
Riksrevisjonens avsløringer ble etterfulgt av en åpen høring i Stortinget. Under denne høringen tok tidligere statsråd i Helsedepartementet, Bjarne Håkon Hanssen, Nav-reformen i forsvar. Ifølge Hanssen er opprettelsen av Nav i juli 2006 den mest kompliserte fusjonsprosess i Norge noensinne.

- Historien vil vise at dette var en riktig reform. Men vi undervurderte vanskelighetene og klarte ikke å få dette fram for brukerne. Det har utvilsomt bidratt til frustrasjonen hos ansatte og brukere, sa han

Les mer om denne høringen: Refses av Stortinget og - Er du fornøyd med din innsats?

Les også: - Krevende å jobbe uten bunnlinje

<b>- Herregud, tenk hva de kunne spart</b>

<b>Sykefraværet faller kraftig</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.