Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Tungt tyvegods. Den enorme gullmynten «Big Maple Leaf» ble i 2017 stjålet fra Bode-museet i Berlin. Mynten, som er av nær rent gull, veier 100 kilo.

Tungt tyvegods. Den enorme gullmynten «Big Maple Leaf» ble i 2017 stjålet fra Bode-museet i Berlin. Mynten, som er av nær rent gull, veier 100 kilo.

Frydefull bok om en verden befolket av tyver, svindlere og andre kunstelskere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Varg Lukas Folkman publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

«Art & Crime» gjør spektakulær kriminalitet i kunstverdenen til frydefull lesning.

Fakta: «Art & Crime»

Av Stefan Koldehoff og Tobias Timm

Seven Stories Press, 313 sider

Oversatt fra tysk av Paul David Young

I 2017 ble maleriet «Salvator Mundi» solgt til den saudiarabiske kronprinsen Mohammed bin Salman etter en 19 minutter lang og frenetisk budkamp hos auksjonshuset Christie's. Maleriet avbilder Jesus, skal angivelig være malt av Leonardo da Vinci, og gikk for den nette sum av 450 millioner dollar – det dyreste kunstsalget noensinne.

Salget er betegnende for dagens kunstverden. Salgssummen var i seg selv uhørt, men følger samtidig den ustanselige inflasjonen man har sett i kunstpriser de seneste tiårene. Maleriet ble solgt fra en luguber eier til en annen, og til tross for salgssummen er det sterkt omstridt om maleriet i det hele tatt stammer fra da Vinci.

I boken «Art & Crime» med undertittelen «The fight against looters, forgers, and fraudsters in the high-stakes art world», går de tyske journalistene Stefan Koldehoff og Tobias Timm i dybden om de uklare grensene mellom et brennhett kunstmarked og kriminalitet.

Stefan Koldehoff og Tobias Timm jobber med en materie som i utgangspunktet er interessant, men de gjør en svært god jobb i å beskrive kunstverdenen og alle dens lyssky kriker og kroker

Svindel og fanteri

De to forfatterne veksler mellom å beskrive klare tilfeller på kriminalitet i kunstverdenen og aktivitet som foregår i gråsonen. Det førstnevnte er klart mest underholdende.

I boken beskrives for eksempel en rekke spektakulære kunsttyverier som om det skulle ha vært en krimroman. Beretningen om hvordan en bande kriminelle stjal en 100 kilo tung gullmynt fra et museum i Berlin, er ett av svært mange høydepunkter.

Koldehoff og Timm vier også stor plass til en underverden av kunstforfalskere. De forklarer blant annet hvordan enkelte kunstnerskap har vært plaget av forfalskning og svindel så å si siden malingen tørket på lerretet.

Blant annet kvier gallerier og kunsthandlere seg for å ta i påståtte malerier av italienske Amedeo Modigliani. Maleriene hans er mye verdt, men lister over hans totale produksjon er bestridte, og det florerer av falsknerier.

Bare uker etter Modiglianis død i 1920, satte hans gallerist flere kunstnere i arbeid med å kopiere maleriene hans. Begrunnelsen var at det skulle gå til å livnære Modiglianis etterlatte datter. Siden har det bare gått én vei.

Fakta: Varg Lukas Folkman

Kritiker, skribent og jusstudent

Investeringsobjekt

I gråsonene støter Koldehoff og Timm borti følgene av den vanvittige veksten i bruk av kunstverk som investeringsobjekt. Gjør man et godt kjøp, kan man vente at verkets verdi vil øke i årene som kommer, og det er ofte skattefordeler ved å eie et kunstverk, i motsetning til andre investeringsobjekter.Dette, kombinert med kunstmarkedets ugjennomsiktighet, tiltrekker seg mer eller mindre lyssky mennesker med behov for å gjemme store summer fort.

Blant annet beskriver Koldehoff og Timm hvordan Imelda Marcos, enken etter den tidligere filippinske diktatoren Ferdinand Marcos, investerte enorme summer i uvurderlig kunst, penger som var stjålet fra den filippinske statskassen.

Tilsvarende ble maleriet «Salvator Mundi» eid av oligarken Dmitrij Rybolovlev før det gikk til den arabiske prinsen.

God lesning

«Art & Crime» er en fryd å lese. Stefan Koldehoff og Tobias Timm jobber med en materie som i utgangspunktet er interessant, men de gjør en svært god jobb i å beskrive kunstverdenen og alle dens lyssky kriker og kroker.

Særlig interessant er det hvordan de belyser kunstens vei bort fra å være noe for de lidenskapelig interesserte, til å bli enda et spekuleringsobjekt i finansverdenen.

Det er tross alt flere enn kriminelle som tjener gode penger på kunst, uavhengig av dens underliggende verdi.

Les ukens «Lunch» og få ukens tv-tips og anmeldelser før alle andre. Meld deg på Lunch-nyhetsbrevet her.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.