– Med slike gjenstander til museumsbutikker, har man ofte bare brukt selve bildene, men vi tenkte at det hadde vært gøy å gjøre noe mer grafisk. Det Munch gjorde er jo der fra før, sier Tonje Holand, som sammen med Ingrid Reithaug utgjør designbyrået Darling Clementine.
Fargekombinasjoner
Reithaug og Holand fikk tilgang til hele Munchs samling i jobben med å utvikle en ny kontorutstyrskolleksjon til museet, som blant annet innbefatter notatbøker, pennaler og kort.
Fakta: Darling Clementine
Norsk designbyrå som har designet kontorartikler siden 2006.
– Først var vi på befaring og så på de tingene som hang på bakrommet, sier Holand.
– Så begynte vi å kikke gjennom alt – det er jo mye man ikke har sett – og ble umiddelbart slått av fargekombinasjonene.
Fargene i kontorartiklene er hentet fra Munchs bilder og plassert i en mer moderne utforming som også skal spille sammen med museets nye grafiske profil, laget av det britiske designbyrået North.
Dagbøker
I arkivet fant designerne også Munchs memoarer, og har tatt med noen få sitater fra disse på kortene i kolleksjonen.
– Det var ganske mye morsomt i de memoarene, det var noen absurde notater som vi gjerne skulle hatt med, men mye var litt for langt til å sette på et kort. Man får jo et inntrykk av en person når man leser dagboken deres, sier Holand.
Som kjent er det nye museets åpning forsinket, men de nye produktene lanseres likevel i september, i museumsbutikken på Tøyen.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.