Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Første akt. Edvard Munch tok flere bilder av seg selv hvor han poserte naken. I 1904 skrev han: «Da jeg så et profilbilde av min figur, besluttet jeg etter samråd med min forfengelighet å forlenge stenkastingens, spydkastingens og badets timer».

Første akt. Edvard Munch tok flere bilder av seg selv hvor han poserte naken. I 1904 skrev han: «Da jeg så et profilbilde av min figur, besluttet jeg etter samråd med min forfengelighet å forlenge stenkastingens, spydkastingens og badets timer».

Munchmuseet viser Edvard Munchs selfier

Tekst

Vil du få varsel hver gang Julia Afshary-Kaasa publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ny digital utstilling med kunstnerens selvportretter.

I 1902 ble det tatt et røntgenbilde av Edvard Munchs hånd på Rikshospitalet. Munch hadde kranglet med Tulla Larsen, vinhandlerens datter, hans kjæreste. Deres mangeårige forhold hadde vært turbulent, preget av sjalusi og kjærlighetssorg.

Krangelen gikk over styr, og på uvisst vis gikk det av et vådeskudd i Munchs hus på Åsgårdstrand. I Munchs journal fra Rikshospitalet 12. september 1902 kan man lese at «patienten sat igaaraftes og fingret med en revolver da et skud plutselig gikk av …».

Røntgenbildet, som eies av Munchmuseet, viser en liten kule i Munchs langfinger. Han tok vare på røntgenbildet hele livet, fascinert av sin egen innside.

Eksperimentell

I 1902 kjøpte han også sitt første kamera, på en tur til Berlin. Munch var en utforskende amatørfotograf, som mange andre malere i hans samtid. Han tok bilder av sin familie, av venner og av maleriene sine. Men først og fremst tok han bilder av seg selv.

Det er disse bildene som nå stilles ut Munchmuseets digitale utstilling «Det eksperimentelle selvet», side om side med andre verk. Utstillingen vil også stilles ut fysisk på museet på Tøyen i sommer, men når dette skjer, er foreløpig uvisst.

Duo. Munch fotograferte seg selv med venner. Her med Rosa Meissner, en profesjonell modell han også malte side om side med hennes søster, Olga Meissner, i Berlin 1906–1907.

Duo. Munch fotograferte seg selv med venner. Her med Rosa Meissner, en profesjonell modell han også malte side om side med hennes søster, Olga Meissner, i Berlin 1906–1907.

Fakta: «Det eksperimentelle selvet»

Digital fotoutstilling på Munchmuseet.no

Presenterer et stort utvalg av Munchs fotografier.

Mange av bildene er selvportretter, eller «selfies».

Fotoutstillingen vil også åpne fysisk på museet i sommer, men den nøyaktige datoen er enda uviss.

munchmuseet.no

Fotoutforskning

Munchs selvportretter minner iblant om dagens selfier – noen ganger lar han hele ansiktet fylle rammen, hånden synlig utstrakt mot kameraet. Andre ganger er det spøkelset Munch – han har beveget seg i løpet av lukketiden, og fremstår utydelig i kontrast mot maleriene og de andre gjenstandene i rommet.

Selfien har fått et – muligens ufortjent – rykte som selvforherligende og selvopptatt. Og Munch var ikke fri for forfengelighet; i et brev til en venn uttrykte han at han planla et strengere treningsregime etter å ha tatt bilder av sin egen kropp.

I sine selfier gjorde Munch som i kunsten sin ellers – han utforsket det usynlige. Og akkurat som ved fascinasjonen for røntgenbildet av sin ødelagte hånd, brukte han teknologien til å utforske flere sider av seg selv.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.