Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Adieu. Skriftfamilien henter inspirasjon fra motorsport-estetikk. I tillegg til vanlig kursiv har den en backslant, med helling motsatt vei.

Adieu. Skriftfamilien henter inspirasjon fra motorsport-estetikk. I tillegg til vanlig kursiv har den en backslant, med helling motsatt vei.

Kenneth Knutsen sa opp jobben for å tegne skrift på heltid

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jørgen Brynhildsvoll publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Fontene til Good Type Foundry har vekket internasjonal oppmerksomhet. Nå satser Kenneth Knutsen fullt på foretaket.

Siden tidlig i fjor har Kenneth Knutsen (27) jobbet doble skift. Først som grafisk designer hele arbeidsdagen, så hele kvelden med sitt nye firma. Good Type Foundry er Norges nyeste skriftforlag – altså et designbyrå som tegner skrift og produserer fonter som grafiske designere kan bruke i sitt arbeid.

– Dette er en plattform der jeg kan eksperimentere og utvikle meg selv. Jeg har lyst til at det skal bli ganske stort en dag, med mange skriftfamilier, sier Knutsen.

I forrige uke tok han det store steget: Sa opp jobben i Notch. Fra 1. januar skal han jobbe på fulltid som skriftdesigner.

Skriftlærd

Han startet Good Type så smått i fjor, men det var med den nylige lanseringen av fontfamilien Adieu at han fikk internasjonal oppmerksomhet, med omtale på det toneangivende nettstedet It’s Nice That.

Opposit. Denne skriften har reversert kontrast, det vil si at strøkene som vanligvis er tykke er tynne og omvendt. Slike styggfine skrifter forbindes gjerne med western.

Opposit. Denne skriften har reversert kontrast, det vil si at strøkene som vanligvis er tykke er tynne og omvendt. Slike styggfine skrifter forbindes gjerne med western.

Norge har ingen stor skrifttradisjon. Først de seneste årene har Oslo fått et miljø for den kuriøse kunsten det er å tegne bokstaver. Det startet i 2011 med Monokrom, det første norske rendyrkede skriftforlaget, som ville forme en norsk typografisk identitet.

For Knudsen er motivasjonen mer personlig – han ønsker å utforske hva slags uttrykk bokstaver kan ha. Det er ofte noe han ser i omgivelsene, gjerne skrift som ikke er laget av profesjonelle, som setter i gang ideer.

– Noen som har laget et skilt, for eksempel, sier han.

Agentur. En kalligrafisk dekorasjonsskrift som opprinnelig ble tegnet til et moteprosjekt.

Agentur. En kalligrafisk dekorasjonsskrift som opprinnelig ble tegnet til et moteprosjekt.

Riposte. En ganske klassisk «ny-grotesk», som er en type rene, modernistiske skrifter uten de små nebbene som kalles seriffer.

Riposte. En ganske klassisk «ny-grotesk», som er en type rene, modernistiske skrifter uten de små nebbene som kalles seriffer.

– Ofte ser jeg detaljer jeg ville gjort annerledes. Ikke nødvendigvis at det er dårlig, men at jeg får trang til å se hvordan det kunne sett ut med en annen stil, en annen historisk eller konseptuell retning. At jeg vil prøve å ta det lenger, gi det mer karakter.

Les også: Fri og frankert

A-laget

Når ideen skal formgis, er det gjerne de vanskeligste og mest ekspressive bokstavene han begynner med, som a.

– Der er det mye som skjer, og mye som kan gå galt, som må stemme. Minuskel g med to løkker er også en favoritt, men utfordrende. De er de kjekkeste å tegne, og ofte de jeg begynner på, sier Knutsen.(Vilkår)