Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Cannes-vinner. Woody Harrelson og Ruben Östlund i «Triangle of Sadness». Filmen fikk åtte minutters stående applaus under årets Cannes-festival og avslutter Oslo Pix.

Cannes-vinner. Woody Harrelson og Ruben Östlund i «Triangle of Sadness». Filmen fikk åtte minutters stående applaus under årets Cannes-festival og avslutter Oslo Pix.

Oslo Pix er blitt en høstfestival

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ludvig Furu publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Årets program inkluderer mange av vårens store internasjonale festivalfavoritter.

– Vi er først og fremst en publikumsfestival, sier Johanne Svendsen Rognlien til D2.

Hun er programsjef for Oslo Pix, en filmfestival som siden oppstarten i 2017 har opplevd et raskt stigende besøkstall. Etter to år med virus er festivalen tilbake for fullt.

Fakta: Oslo Pix

Filmfestival fra 29. august til 4. september.

oslopix.no

Landets filminteresserte er etter billettsalget å dømme lei av å vente på Kristoffer Borglis nye film «Syk pike», som denne våren konkurrerte i sideprogrammet i Cannes, og som åpner festivalen. Med skuespiller Kristine Kujath Thorp i spissen, kjent fra blant annet «Ninjababy» (2021) og «Den største forbrytelsen» (2020), loser filmregissøren oss gjennom en ydmykende historie om kompetitive kjærlighetsforhold og den moderne offerrollen, forkledd som en Cronenberg-inspirert møbeltyverikomedie.

Ingen ringere enn den dobbelt Gullpalme-vinnende svenske regissøren Ruben Östlund runder av det nesten 90 filmer store festivalprogrammet, med sin nye «Triangle of Sadness».

Fra sommer til høst

Datoendringen for festivalen har trolig bidratt til å heve kvaliteten, mener programsjefen. Tidligere har Oslo Pix vært arrangert i juni måned, mens de nå har Vega Kino og Ringen Kino som base og holder på mellom 29. august og 4. september.

– Det gjør at vi kan hente ferskvare fra vårens internasjonale festivaler, som Sundance, Cannes, Berlinalen og South By Southwest. Da kan vi gi Oslo-publikumet programmet de fortjener, sier Rognlien.

– Det er også et bra tidspunkt for kino generelt. Sommervarmen har gitt seg, og studentene er tilbake i byen.

Mennesket og markedsføringen. Kristoffer Borglis andre spillefilm fortsetter i flere av de samme tematiske sporene som «DRIB» fra 2017 og vises for første gang i Norge under Oslo Pix.

Mennesket og markedsføringen. Kristoffer Borglis andre spillefilm fortsetter i flere av de samme tematiske sporene som «DRIB» fra 2017 og vises for første gang i Norge under Oslo Pix.

Men ikke for kaldt for utekino på Grünerløkka, der man kan oppleve «Coyote Ugly» (2000) og animasjonsfilmen «Rottatouille» (2007). Programmet inneholder også flere dokumentarer, et segment med skeiv tematikk og en håndfull filmer som omhandler krigen i Ukraina.

– Når jeg ser på programmet, ser jeg at det er påfallende mange historier om unge mennesker, på tvers av alle typer sjangre. Det er også mye fantasifullt som skjer, både i form og innhold – se «Syk pike», for eksempel, sier Rognlien.

Sundance-vinner på besøk

Videre holder Oslo Pix seg oppdatert på kontinentale festivalfavoritter, som regissørene Mia Hansen-Løve og Dardenne-brødrene. Fra USA får vi se New Yorks innflytelsesrike e-girl og podkaster Dasha Nekrasova debutere med sin Berlinale-belønnede Jeffrey Epstein-thriller «The Scary of Sixty First». Årets store Sundance-favoritt «Aftersun» er også med, sammen med den finske publikumspris-vinneren «Girl Picture». Regissør Alli Haapasalo gjester dessuten festivalen.

Festivalen viser også, som forrige gang, en grytidlig førpremiere på norske Mona Hoels kommende film. «Natt» inngår sammen med hennes «Skal dere gå allerede?» i en «påbudsdekalog» – en pågående Kieslowski-aktig filmserie med de ti bud som tematisk midtpunkt.

Rognlien merker at datoflyttingen allerede ser ut til å gjøre festivalen godt.

– Vi ser på billettsalget at folk er interessert i filmene som nylig har fått buzz i internasjonal presse. Tidligere har vi vært avhengige av å programmere filmer fra fjorårets festivaler, mens vi nå kan tilby det nyeste og det beste.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.