Dystopisk. Science fiction-entusiaster kan muligens se frem til «Altered Carbon» på Netflix, som ut fra traileren ser uhyre lekker og voldsom ut, og har Miguel Sapochnik («Game of Thrones») som regissør.

Tv-seriene du bør få med deg i 2018

Serieåret 2018 er allerede begynt. Det kommer både potensielle godbiter for et kresent publikum og gjentagelser av trygge suksesser.

Selv om planer er lagt, manus skrevet og innspillinger i gang, er det naturligvis vanskelig å si noe sikkert om hva vi kan glede oss over på tv i 2018. Om enn med ujevn kvalitet på sesongene, ble for eksempel en sikker suksess som «House of Cards» kastet om på nylig da Netflix droppet all kontakt med hovedrolleinnehaver Kevin Spacey etter anklager om seksuell trakassering. Da var allerede to episoder innspilt og flere ferdig skrevet, men i løpet av vårsesongen kommer sjette og sannsynligvis siste sesong helt uten rollefiguren Frank Underwood. Hvem som da skal overta det dramaturgiske grepet med å bryte den fjerde veggen og snakke rett inn i kameraet, vites ikke. Robin Wright som Claire Underwood er nok fremste kandidat, men det er vanskelig å se for seg en slik dreining. Om korthuset står eller faller, gjenstår å se.

Bye, Frank. Sjette sesong av «House of Cards» ble nylig kastet om på da Netflix droppet all kontakt med hovedrolleinnehaver Kevin Spacey. Om Robin Wright som Claire Underwood overtar det dramaturgiske grepet med å snakke rett inn i kameraet, vites ikke.

Gud og hver mann

Skjønt, det er nyere og friskere tv-drama å se frem til. Onsdag denne uken fremskyndet NRK premieren på den danske serien «Herrens veier» («Herrens veje»), med Lars Mikkelsen i hovedrollen som den karismatiske presten Johannes. Dramaet er skrevet av Adam Price, som også sto for manus til «Borgen» og «Nikolaj og Julie», og denne gangen har han forsøkt å problematisere den kristne tros innvirkning på et moderne, europeisk hverdagsliv. Da den ble vist på tv i Danmark sist høst, skapte de første episodene diskusjon blant annet på grunn av en tendens til pedagogisk overforenkling med voldsomme virkemidler og en litt lettvint holdning til hvordan den danske folkekirken organiserer seg.

Serieelsker? Anmeldelser finner du her.

Guds mest hissige disippel. Lars Mikkelsen har hovedrollen i den danske serien «Herrens veier», som hadde premiere på NRK1 denne uken.

Men etter hvert tar det seg definitivt opp, og «Herrens veier» blir mer av et personlig familiedrama der Gud brukes og misbrukes som maktmiddel, som unnskyldning og som mulig magiker. Det er sterke og gode rolletolkninger av blant andre Morten Hee Andersen, Simon Sears, Ann Leonora Jørgensen og norske Yngvil Støen Grotmol. En svevende, men voldsom slutt på første sesong gjør det dessuten verd å vente på en neste, sannsynligvis i 2019 for vår del.

Det tar seg definitivt opp, og «Herrens veier» blir mer av et personlig familiedrama der Gud brukes og misbrukes som maktmiddel

For science fiction-entusiaster kommer «Altered Carbon» på Netflix i begynnelsen av februar. Ut fra traileren ser produksjonsdesignen ut til å være en påkostet affære med en touch av «Blade Runner», og i dette landskapet skal en mordgåte løses av den avdøde selv.

Storsatsinger

Det er mulig vi må vente til det bikker over i 2019 før vi får se adapsjonen av Jørn Lier Horsts bøker «Hulemannen» og «Jakthundene», men opptakene til «Wisting» starter om en drøy uke med Sven Nordin i tittelrollen. Nordens hittil største krimsatsing har et budsjett på 110 millioner kroner og skal sendes på TV3 og Viaplay.

En annen gedigen satsing er «Lykkeland», som for tiden er under innspilling og som forhåpentlig blir å se før jul. Handlingen er lagt til Stavanger på 1960-tallet, da byen ble satt på hodet av det første oljefunnet på norsk sokkel. Med manus av Mette M. Bølstad («Nobel»), er det grunn til å vente kvalitet i både detaljer og spenningskurve, og «Lykkeland» er for øvrig foreløpig den nest dyreste produksjonen etter «Wisting».

Stavanger-boom. Det holdes forlovelsesselskap i «Lykkeland» for redersønnen Christian (Amund Harboe) og bondejenta Anna (Anne Regine Ellingsæter). I bakgrunnen sees Pia Tjelta i rollen som Christians mor.

Verdt å ha forventninger til, er også «En natt», skapt av Øystein Karlsen og Kristopher Schau, som sto bak komiserien «Dag». MyAnna Buring spiller den kvinnelige hovedrollen både i den norske og en internasjonal versjon, og Anders Baasmo Christiansen har den andre hovedrollen i den norske utgaven, som foregår i sanntid og visstnok befinner seg i det eksperimentelle landskapet som gjorde «Skam» til en verdenssensasjon. Premiere er ventet til våren.

Eksperimentelt landskap. MyAnna Buring og Anders Baasmo Christiansen spiller hovedrollene i både den norske og internasjonale versjonen av «En natt».

Helt ueksperimentell imidlertid, er dagens premiere på NRK1, komiserien «Nesten voksen», med blant andre Nils Jørgen Kaalstad og Jenny Skavlan i hovedrollene. Serien er lagt opp som en romantisk forviklingskomedie av det tradisjonelle slaget, og er velspilt og lettbent, men altså nokså lite original.

Politisk legning?

Når vi først er inne på underholdningsfjernsyn, kommer en ny utgave av «Queer Eye for the Straight Guy» på Netflix i februar i samarbeid med ITV. Showet fikk i sin tid sin norske avlegger i «Homsepatruljen», men denne gangen er det grunn til å vente at innholdet er kvassere enn før, på grunn av det nye politiske klimaet som har rammet LGBT-samfunnet i USA. «Patruljen» har flyttet seg fra den metroseksuelle sfæren i New York til Atlanta i Georgia og kommer etter sigende til å opplyse fornyingsobjektene sine om lover og rettigheter i tillegg til klær, kropp og kultur.

En av de mest interessante og fengslende seriene i 2017 var definitivt også politisk anlagt, nemlig Hulu og HBOs samarbeidsprosjekt «The Handmaid’s Tale», en modernisert og utvidet versjon av Margaret Atwoods roman fra 1984. Når den andre sesongen begynner en gang i april, har vi beveget oss et stykke vekk fra det litterære forelegget. Atwood er meget aktivt med i manusarbeidet, og etter sigende kan vi forvente et enda mørkere og dystrere univers enn i forrige sesong.

Nær virkeligheten

«Hvor lang tid tar det å begrave sannheten?» spørres det i den korte, men besnærende traileren Netflix nylig har lagt på Youtube, og svaret finnes ganske sikkert i tittelen «Seven Seconds». Bakteppet for thrilleren som kommer til våren, er hvite politimenn som har skutt en afroamerikansk tenåring i Jersey City, rett over elven fra Manhattan. Det knyttes forventninger til hvordan produsent Veena Sud («The Killing», den amerikanske nyinnspillingen av danske «Forbrydelsen») behandler dette ekstremt betente og brennaktuelle temaet dramatisk.

Sist, men ikke minst, er den høyt profilerte thrilleren «Sharp Objects» klar for HBO i løpet av sommeren. Etter en trang fødsel i produksjonen plukket HBO den opp i fjor, og det er Amy Adams som spiller hovedrollen i denne adapsjonen av Gillian Flynns bestselger fra 2006 med samme tittel. Handlingen dreier seg rundt journalisten Camille Preaker (Adams) som må se indre demoner fra fortiden i øynene da hun reiser tilbake til hjembyen for å dekke et brutalt drap.

Trang fødsel. Amy Adams spiller hovedrollen i adapsjonen av Gillian Flynns bestselger «Sharp Objects» fra 2006.

I tillegg kommer sesong nummer to av høyt skattede serier som «Making a Murderer» og «Mind Hunter», og forhåpentlig byr 2018 på høyst velkomne overraskelser. Vi får se hva som skjer.