Høsten for to år siden oppdaget den norske kunstneren Ina Otzko (47) det finske kunstprosjektet «100 Finish Photographers». Hun fikk lyst til å lage en norsk ekvivalent, begynte å undersøke hva som fantes av fotografer og uttrykk her til lands, dykket ned i kjente kunstnerskap og fotografer hun ikke hadde hørt om før. Så kontaktet hun dem.
Fakta: «100 Norwegian Photographers»
Norsk fotoprosjekt utgis som bok på Hatje Cantz.
Lanseres under bokmessen i Frankfurt 18. okt.
– Reaksjonene var gjennomgående positive, noen ganger undrende, sånn: Hvem er du, hva er din bakgrunn og hvorfor gjør du dette?
Etter tre måneders research startet Otzko «100 Norwegian Photographers» i januar 2018: Hver dag i 100 dager ble en ny norsk fotograf presentert på prosjektets nettsted, Facebook, Instagram og Twitter.
– Prosessen var intuitiv, kvalitet og uttrykk var det viktigste, og at fotografiene evnet å dra meg inn. Det skulle være nålevende fotografer, mangfold, geografisk spredning, kjente og ikke så kjente. Det er viktig å gi plass til nye stemmer, sier Otzko.
Norge i Tyskland
Sjangrene spenner fra kunst- til pressefoto, fra dokumentar- til mote-, natur-, portrett- og landskapsfoto. Den yngste er Eivind Hansen, født i 1992, den eldste er Johan Brun, født i 1922. Berømtheter som Knut Bry, Dag Alveng og Morten Krogvold er også med.
Det var ikke vanskelig å finne gode nok fotografer, forteller Otzko, det var verre å velge hvilke 100 som skulle inkluderes. Da den siste fotografen var presentert i april 2018, ble nettstedet stående som et monument over prosjektet, et oppslagsverk over norske fotografer.
Men det stanset ikke der – nå foreligger en bok med samme navn på det tyske kunstbokforlaget Hatje Cantz. Boken lanseres under bokmessen i Frankfurt 18. oktober, der Norge er æresgjest.
Tingenes tilstand
Otzkos tanke med prosjektet var å tilby et sammensatt bilde av hva som skjer i norsk fotografi. Så hva skjer egentlig i norsk fotografi?
– Sterk vekst, internasjonal interesse og synlighet. Fotografene krysser ulike grenser i sin søken etter motiver, prosjekter, utfordringer – og har ofte et vidt og tverrfaglig internasjonalt nettverk. Norge har markante stemmer som formidler tiden vi lever i og alt det innebærer, ofte med et personlig utgangspunkt, sier Otzko.
Noen av fotografene arbeider med årelange prosjekter, forteller hun, andre følger en spesifikk gruppe eller et spesifikt tema, andre igjen gjør dagsprosjekter.
– De ulike og unike prosessene og stemmene vi har, gjør norsk fotografi mangfoldig, spennende, utfordrende, interessant og høyst relevant i utviklingen av Norges identitet – hvem og hvor vi er i verden.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.