Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Christopher «The Notorious B.I.G.» Wallace (i midten) i 1991, da han var 19 år og nettopp hadde spilt inn sin første demo. Dj-en Kevin «Hitman 50 Grand» Griffin øverst til høyre.

Christopher «The Notorious B.I.G.» Wallace (i midten) i 1991, da han var 19 år og nettopp hadde spilt inn sin første demo. Dj-en Kevin «Hitman 50 Grand» Griffin øverst til høyre.

Dette er det første profesjonelle fotografiet av The Notorious B.I.G.

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvind Holen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Fotografen bak bildet forteller om sitt møte med den avdøde rapperen, som nå figurerer i ny Netflix-dokumentar.

Den ferske Netflix-dokumentaren «Biggie: I Got a Story to Tell» viser tydelig hvordan Christopher Wallace, alias rapperen The Notorious B.I.G., hadde én fot plantet i morens sans for reggae, soul og country, men den andre sto trygt festet på et gatehjørne i Brooklyn. Han ble skutt og drept i 1997, bare 24 år gammel, men regnes fortsatt som en av New Yorks mest innflytelsesrike rappere.

«It was all a dream / I used to read Word Up! magazine / Salt-n-Pepa and Heavy D up in the limousine», rappet han på gjennombruddshiten «Juicy» (1994), og han må ha blitt begeistret da han en høstdag i 1991 fikk høre at fotografen som hadde hatt ansvaret for omslagene til lignende forbilder, rappere som Biz Markie og Big Daddy Kane, nå hadde tatt på seg ansvaret for hans aller første fotosession.

Fakta: George DuBose

«The Big Book of Hip-Hop Photography»

Wonderland Publishing, 304 sider

george-dubose.com

Røft strøk

Det var dj-en til Big Daddy Kane, Mr. Cee, som hadde sørget for at den 1,91 meter høye 19-åringen, som kalte seg Biggie Smalls, hadde fått spille inn en demo. Så kontaktet Cee den erfarne fotografen George DuBose, og spurte om han kunne komme til Bedford-Stuyvesant i Brooklyn for å ta noen bilder.

DuBose svarte at han gjerne kom, men ikke uten livvakt. I 1990 nådde voldsstatistikken i New York toppen, med 2605 drap, og Biggies nabolag var kanskje det aller røffeste strøket i New York, preget av åpent narkosalg og vold. Selv vaklet Biggie i disse årene mellom «the rap game» og «the crack game».

DuBose hadde tjent godt på Big Daddy Kane-oppdragene, så han tilbød seg å fotografere denne ukjente rapperen gratis, mot at Mr. Cee ble med på oppdraget som beskyttelse. Hovedpersonen ville absolutt fotograferes på sitt eget gatehjørne, i krysset mellom Bedford Avenue og Quincy Street.

Lite vennlig

Biggie var like flink til å skule som The Ramones, forteller DuBose, og han brukte bare fem minutter og én filmrull – 34 svart/hvitt-eksponeringer – på oppdraget, som var å fotografere rapperen sammen med dj-en Hitman 50 Grand.

Så spurte Biggie om ikke DuBose også kunne ta ett bilde av gjengen hans. Fotografen så ingen andre mennesker, men i løpet av 30 sekunder dukket et snes unge karer opp. Fotografen fant en passende vegg, maste på gjengen om å stille seg så tett hverandre som mulig, og da han tittet opp igjen, holdt den unge rapperen en maskinpistol i neven. DuBose forsto aldri hvor den kom fra. Han ba pent om at rapperen ikke siktet på ham, og tok de to eksponeringene han hadde igjen på rullen.

– Jeg så aldri Biggie igjen – og han var ikke så vennlig innstilt under fotograferingen heller, forteller DuBose til D2.

Bildet av The Notorious B.I.G. og dj-en hans endte opp i den viktige spalten «Unsigned Hype», i det toneangivende hiphopmagasinet The Source, vinteren 1992 – en tekst som fikk fart på rapperens karriere.

Bildet av hele gjengen ble aldri brukt, før DuBose begynte å samle sine beste fotografier i bøker og på utstillinger, der han har konsentrert seg om The Ramones, new wave og hiphop. Biggie-bildene finner du i samleboken «The Big Book of Hip Hop Photography».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner