Timberlands ikoniske sko fyller 45 år

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Kultstatusen kom med hjelp fra et uventet publikum.

Store sko. Arbeidsskoens kultstatus ble for alvor sementert da New York-rappere som Notorious B.I.G. og Jay-Z begynte å bruke dem på 1990-tallet. Her spiller Biggie terning i New York i 1994.

Rappere, hipstere, ungdomsskoleelever og frognerfruer. Når vinteren legger seg som et lammende teppe over verden, er det ikke langt mellom føttene som skor seg i gult.

Timberlands 45-årsjubilant Yellow Boot har nemlig hatt en forunderlig evne til å holde seg relevant for en udefinerbar målgruppe i flere tiår, og har aldri havnet på skoenes gravplass.

I 1973 modellerte Sidney Swartz en arbeidssko i nubuk-lær. Målgruppen var «blue collar»-arbeidere i New England, og han la skoen i et toalett over natten for å forsikre seg om at den var vanntett. I boken «Hip Hop America» skriver George Nelson at det var nettopp skoens robuste kvaliteter som gjorde den attråverdig for New Yorks doplangere. Dernest for den voksende hiphop-scenen, som kultiverte skoene i sangtekster og på pressebilder.

Fakta:

Yellow Boot

Skomodell fra Timberland

Designet i 1973 av Sidney Swartz.

Ble for alvor populær på 1990-tallet, da den voksende hiphop-scenen omfavnet skoen.

Timberland har ikke tall på hvor mange sko de har solgt, men anslår at det er «millionvis».

timberland.com

Gatemote

Rapperen Raekwon fra Wu-Tang Clan kalte dem «the boots that paved the way», de var på albumcoveret til Mobb Deeps «The Infamous» – og gjett hvor produsenten Timbaland har hentet artistnavnet sitt fra. Da den avdøde rapperen Old Dirty Bastard ble spurt om han ville ha stylist i forbindelse med en musikkvideo, svarte han: «Nah, this is hiphop. I’m just rocking some jeans and Timbs».

I 1993 rapporterte New York Times om den uventede «betong-suksessen» frilufts- og arbeidsklær som Timberland, Carhartt og North Face erfarte. Fra 1992 til 1993 økte salget av Timberlands med 52 prosent i USA. Styrelederen i Timberland, sønnen til designer Sidney Swartz, var overrasket over at primærkjøperen var «kids from the block» og ikke friluftsmenn, men avfeide ikke den urbane målgruppen merket fikk i fanget.

<p>Redman "Muddy Waters" 1996 Album cover </p>

Redman "Muddy Waters" 1996 Album cover

Urbant publikum

– Jeg pleide å avtale med venner at vi skulle ta på oss Timbs før vi skulle på konserter eller på byen, sier Daniele Aguilar (39), som driver den årlige skofestivalen Oslo Sneaker Fest.

Aguilar sikter til tidlig 2000-tall, da «alle» i rapmiljøet i Oslo brukte skoen.

– Populariteten til Timberland hjalp mange andre merker å forstå at de kunne nå et stort, urbant publikum, sier Aguilar.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Selv tv-serien «Seinfeld» innarbeidet gatemoten i sitt univers. Et par Yellow Boots står for nesten hele plottet i en episode. «New Timberlands?» bemerker Jerry Seinfeld til George Costanza. «New Timberlands, new me. I’m up two inches on these babies», svarer George, som i løpet av episoden blir så avhengig av skoens forhøyende egenskaper at han til slutt maler dem sorte for å bruke dem som altfor varme pensko i et bryllup i India.

Beyoncé

I 2002 laget moteskaper Manolo Blahnik høyhælte pumps utformet som Timberlands Yellow Boot. Artistene Jennifer Lopez og Beyoncé trykket begge skoen til sitt bryst, og i 2016 gjenskapte Rihanna modellen i sitt hiphop-inspirerte designsamarbeid med Blahnik.

<p>Masta Ace "Disposable Arts" 2001 album cover </p>

Masta Ace "Disposable Arts" 2001 album cover

I de senere årene har Timberland også sluppet motesnobbene til. Moteaktører som Colette, A.P.C. og Supreme har laget sine varianter, og i høst ble den unge britiske designeren Christopher Raeburn utnevnt som ny kreativ direktør.

Daniele Aguilar har imidlertid sluttet å kjøpe nye Yellow Boots. Har man et nærmest religiøst forhold til å ta vare på sko, blir Timberlands glatte og gule skinn et altfor lett bytte for grus- og saltbelagte gater. Dessuten, sier han, er de ikke «italiensk håndarbeid».

– Men jeg merker jeg blir glad av å snakke om Timbs igjen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk