Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Padlefeber

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Kaspersen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Kajakk er blitt den nye folkesporten.

Fri flyt. Kajakk er blitt den nye folkesporten, men du får større glede av padleturen hvis teknikken er på plass.

Fri flyt. Kajakk er blitt den nye folkesporten, men du får større glede av padleturen hvis teknikken er på plass.

I fjor sommer tok turfeberen helt av da grensene stengte og alle ble oppfordret til å feriere hjemme i Norge. Blant annet fikk kajakksalget seg et kraftig løft. Flere produsenter klarte ikke å levere nok med tanke på etterspørselen, og sportskjeden XXL meldte om en firedobling av salget.

Også i år fortsetter oppfordringen fra politikere og helsemyndigheter, ettersom smittetallene fortsatt er høye og vaksineringen ennå ikke har skutt fart: Sats på Norgesferie!

– Kajakk er blitt den nye folkesporten, men god padleteknikk betyr mye for turgleden, sier tidligere landslagspadler Mathias Hamar (30).

Fakta: «Kajakk til tur, trening og konkurranse»

Lærebok og brukermanual for å bli en bedre kajakkpadler. Skrevet av Jan Sigurd Horn og Mathias Olav Hamar. Utgis på Sprek forlag.

Teknikk- og turtips

Sammen med turpadleren Jan Horn, som har over 30 års erfaring på mosjonsnivå, har Hamar skrevet boken «Kajakk til tur, trening og konkurranse».

Hva passer best for deg: Grønlandskajakk, havkajakk, flattvannskajakk, racerkajakk, turkajakk, elvekajakk eller polokajakk?

Boken gir ferske kajakkpadlere en rask innføring i det grunnleggende, og den de med litt mer padleerfaring nyttige innspill for å finpusse teknikken.

I tillegg får du tips til padledestinasjoner både i Norge og utlandet.

Langrenn eller rando?

– Mange kjøpte seg en kajakk i fjor som ligger på hytta og som de bruker i ny og ne, men de fleste har nok ikke gått på teknikkurs. Da blir det mye prøving og feiling, sier Hamar.

Den tidligere konkurransepadleren mener at å padle er litt som å gå langrenn:

– Når teknikken sitter, går du både fortere og mer energieffektivt, med andre ord kan du padle lenger uten å bli sliten, sier Hamar, som selv foretrekker å padle i Kokstadbukta ved Fornebu, i indre Oslofjord og fra Mylla til Skar i Nordmarka.

Hamars greie er å padle på flatt vann. Det er kanskje litt som å gå langrenn. For den som foretrekker randoneeski, passer kanskje havpadling bedre. Det er tøffere og krever større forståelse av sikkerhetsutstyr og -rutiner, forklarer Hamar.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner