Fjellmannen Kilian Jornet (36) har gjort vane av å presse grenser innen fjellferdsel. Han har vunnet de største fjell- og ultraløpene, satt fartsrekorder på flere av verdens høyeste fjell og kjører jevnlig ski i fjellsider som tidligere var forbeholdt klatrere.
Bragdene har ført til at flere har titulert ham som «verdens sprekeste mann» – og nå realiserer spanjolen drømmen om sitt eget sko- og klesmerke.
Kontrasten er stor til hans forrige sponsor: mens Salomon er eid av kinesiske Anta Sports – et av verdens største sportsutstyrsselskaper – drives hans nye merke av ham selv og den familieeide skoprodusenten Camper, som holder til på Mallorca. Navnet på det nye firmaet er Nnormal.
– Salomon har vært en livslang partner for meg. Helt siden starten av vår relasjon har vi vært en familie. Jeg forlot ikke Salomon fordi jeg var ulykkelig, men fordi jeg ønsket å starte noe nytt, skriver Jornet i en epost til D2.
Fakta: Nnormal
Produsent av sko og klær til aktiv utendørsbruk.
Et samarbeid mellom skomerket Camper og den katalanske fjelløperen Kilian Jornet, som er bosatt i Romsdalen.
Produktene er spesielt beregnet for løping og hiking, og lanseres høsten 2022.
Grønn tid
Som de fleste andre aktører innen friluftslivet, er også Jornet opptatt av miljø.
– Vi ønsker å lage produkter som er funksjonelle – det vil si komfortable, med høyt ytelsesnivå. Men de skal også være holdbare og mulig å reparere.
Når det gjelder miljøperspektivet er han spesielt opptatt av to ting: Produktene må kunne brukes til flere ulike aktiviteter, slik at kundene behøver færre produkter i garderoben. I tillegg må prisen på produktene holdes lave nok.
– Rike mennesker har alltid en mulighet – og et ansvar – for å kjøpe de mest bærekraftige produktene, men ekte forandring kommer først når produktene i prissjiktet til folk flest blir bærekraftige, skriver Jornet.
Foreløpig vil han ikke si hva produktene fra Nnormal skal koste.
Ansvarlig
Navnet er satt sammen av de to geografiske områdene som betyr mest for prosjektet: Mallorca og Norge. Jornet bor nemlig i Måndalen i Rauma kommune, hvor han tester alle prototyper. Fra sitt hjem ved Romsdalsfjorden tenker han mye på om det vil føre noe godt med seg å kaste enda et kles- og skomerke inn i en het bransje.
– Markedet er dessverre basert på en evigvoksende modell, som vil fortsette å presse frem overforbruk gjennom salg av nye sesongbaserte produkter. Vi er opptatt av å holde vårt gjennomsnittlige miljøavtrykk lavt. Vår businessmodell skal baseres på ansvarlige produkter, skriver Jornet.
Han tror det er en blindgate å lage enkeltprodukter med bærekraftige salgsargumenter så lenge samme produsent også lager salgsvinnere som er utslippsverstinger.
– Selv om jeg tenker at det beste produktet er produktet du allerede eier, så tror jeg den beste måten å utfordre markedet på, er å jobbe med holdbarheten og reparasjonsmulighetene på produktene folk faktisk kjøper. Forhåpentlig vil dette inspirere andre selskaper til å gjøre det samme.
D2 er Norges viktigste magasin for kultur og livsstil. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.