Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Høy prisklasse. Prisen på et ytterplagg som er ment å vare «evig», ligger nok noe høyere enn modeller man naturlig ville sammenlignet med – en jakke vil koste rundt 8500 kroner.

Høy prisklasse. Prisen på et ytterplagg som er ment å vare «evig», ligger nok noe høyere enn modeller man naturlig ville sammenlignet med – en jakke vil koste rundt 8500 kroner.

Denne jakken er ment å vare i 100 år

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Klesgründer Jo Egil Tobiassen tror det er mulig å lage ytterplagg kundene aldri vil bytte ut.

Ifølge FNs miljøprogram er kles- og skoproduksjon skyld i åtte til ti prosent av klodens klimagassutslipp. Skal klesbransjen bidra til en bærekraftig fremtid, må produksjonsvolumet ned. Disse tankene lå i bakhodet da Jo Egil Tobiassen (40), gründer og daglig leder av fritidsklesprodusenten Northern Playground, skulle lage sine første ytterklær.

– Det finnes ikke bærekraftige tekstiler, vi løser absolutt ingenting om vi tenker det er greit å opprettholde dagens volum. De fleste produsenter fokuserer på hvordan produkter lages, men det eneste som faktisk monner, er at folk kjøper færre plagg og bruker plagg de har lengre, sier Tobiassen.

Siste jakke

Northern Playgrounds ytterklær har et ambisiøst navn: The Last. Livslang gratis reparasjon og regelmessige påminnelser om at det er tid for service skal følge salget av plaggene.

Muligheten for å reparere plagg er i seg selv ikke noe nytt. Bergans og Norrøna er blant dem som har tilbudt dette i mange år, men Tobiassen mener han går et skritt lenger ved å legge til rette for et system han håper skal føre til at kundene kjøper færre plagg. Han synes det bør bli like vanlig å levere inn en jakke for vedlikehold som å levere bilen på service.

– Er ikke dette selvfølgeligheter, som alle produsenter bør følge?

– Det bør være det, men over tid er klesbransjen blitt eksperter på det motsatte. De forteller kundene at jakken de kjøpte i forfjor, bør byttes fordi glidelåsene er blitt bedre, fargene kulere og designen mer tidløs. Som kunde irriterer vi oss over at Iphonen ikke fungerer optimalt etter et par års bruk, men når det gjelder klær, er vi hjernevasket til å tro at det skal være slik, sier Tobiassen.

Demokratisert design

Tobiassen innser at den største utfordringen ikke er å lage holdbare plagg eller et system for reparasjon, men å få folk til å fortsatt bruke plaggene når motebildet endres. Skal kunden ønske å beholde det gamle fremfor å kjøpe nytt, må det knyttes emosjonelle bånd til plagget, mener gründeren.

Tobiassen tror deltagelse i designprosessen er et viktig verktøy for å skape slike bånd. Allerede før The Last er lansert, kan kunder kjøpe plaggene til redusert pris mot løfte om tilbakemelding.

– Er det ikke en fare for at også dette blir et av mange produkter kundene «bare må ha»?

– Vi er bekymret for at dette blir enda et plagg i skapet, men håper det å kommunisere budskapet repetitivt bidrar til at vaner endres, sier Tobiassen.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.