Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Livets lodd. Den grønne flammen får loddetråden til å smelte, og en søm av kobber fester kjedestaget til krankhuset. – Se der, ja, det ble jevnt og fint. Det er sykt lett at det blir for varmt, sier Johnsen.

Livets lodd. Den grønne flammen får loddetråden til å smelte, og en søm av kobber fester kjedestaget til krankhuset. – Se der, ja, det ble jevnt og fint. Det er sykt lett at det blir for varmt, sier Johnsen.

– Målet er at rytter og sykkel skal være ett

Tekst

Vil du få varsel hver gang John Arne Gundersen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Truls Erik Johnsen har brukt ti år på å bygge opp verksted i garasjen. Nå har han sluttet i jobben for å lage sykkelrammer av stål på fulltid.

Han trekker de svarte sveisebrillene fra pannen og ned foran øynene, før han antenner blandingen av oksygen og acetylen som strømmer ut av sveiseapparatet. Så bøyer han seg over arbeidet, og den grønne flammen blafrer over blanke, italienske stålrør med 3200 varmegrader. Tuppen av loddetråden smelter, drypper ned i skjøten mellom rørene og hardner til en gyllen søm av kobber.