Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Kunstlek med ord. Ordbildet «VERY» fra 1973 har gitt tittel til hele Ed Ruscha-utstillingen på Louisiana i sommer.

Kunstlek med ord. Ordbildet «VERY» fra 1973 har gitt tittel til hele Ed Ruscha-utstillingen på Louisiana i sommer.

Kunstnerlegende til Skandinavia

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Legger du sommerferien til Danmark, kan du få en bit av den ikoniske amerikanske vestkysten på kjøpet.

«Jeg har alltid misunt kunstnere som bare gjør én ting, enten det er å male, å lage etsninger eller å tegne», sa den amerikanske kunstneren Ed Ruscha (80) da han ble intervjuet av D2 i fjor.

Fakta: «VERY»

Utstilling av Ed Ruscha på danske Louisiana, 17. mai–19. august.

lousiana.dk

Han har nemlig ikke holdt seg til én ting, Ruscha, etter at han entret kunstverdenen tidlig på 1960-tallet: Han har tegnet, malt, fotografert, drevet med grafikk, film og reklame og laget ikoniske kunstnerbøker. Hans fremstilling av landskapet i og rundt hjembyen Los Angeles – med bensinstasjoner, parkeringsplasser og skilter – har sikret ham plass på verdens ledende museer. Det samme har leken med tekst og bilde.

Bokstaver

Når det danske museet Louisiana i sommer presenterer Ed Ruscha i utstillingsserien «Louisiana on Paper», er utstillingen viet Ruschas arbeider på papir og inneholder flere studier til kunstnerens mest ikoniske malerier og kunstnerbøker.

Utstillingen har fått tittelen «VERY» etter et bilde Ruscha lagde i 1973, der ordet lyser alene i hvitt på sort bakgrunn. Han har laget en rekke lignende «ordbilder», noen ganger med humoristiske undertoner («Wazza problm?»), andre ganger mer underfundige («Sand in the vaseline»), andre igjen urovekkende («I plead insanity because I’m just crazy about that little girl»).

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Pionér

Muligens kan Ed Ruscha – med sine stiliserte skildringer av vestkystens moderne kultur og sin dragning mot logoer, bokstaver og tekst – ses som en slags bro mellom 1950- og 1960-tallets amerikanske popkunst og den litterære beat-bevegelsen som gjorde seg gjeldende i samme periode. Uansett er det en amerikansk pionér som stilles ut på Louisiana i sommer.

* (Vilkår)