Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Husmor. Noe av det som går igjen i Hanne Tyrmis kunstnerskap, er hus. Nå inntar hun selv Kunstnernes Hus – alle rom – med full kraft.

Husmor. Noe av det som går igjen i Hanne Tyrmis kunstnerskap, er hus. Nå inntar hun selv Kunstnernes Hus – alle rom – med full kraft.

Eksistensielt. Tittelen på det siste verket Hanne Tyrmi laget til utstillingen, er hentet fra Tarjei Vesaas’ roman «Bleikeplassen» fra 1946, om Johan Tander som tror at ingen bryr seg om ham. – Det handler om sjalusi, svartsyn og alt vi ikke vil vite noe om, sier kunstneren om verket som henger fra taket.

Eksistensielt. Tittelen på det siste verket Hanne Tyrmi laget til utstillingen, er hentet fra Tarjei Vesaas’ roman «Bleikeplassen» fra 1946, om Johan Tander som tror at ingen bryr seg om ham. – Det handler om sjalusi, svartsyn og alt vi ikke vil vite noe om, sier kunstneren om verket som henger fra taket.

Det er ikke ofte Kunstnernes Hus vier hele huset til én enkelt kunstner

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Utstillingen er spådd å bli Hanne Tyrmis gjennombrudd.

– Du må skjønne det, at dette er veldig spesielt for meg, sier Hanne Tyrmi (67), og stamper opp trappeløpet på Kunstnernes Hus, under Per Kroghs takmaleri, en liten dame på 1,58 meter, pluss noen centimeter om man regner med hælene og håret som er festet i en dott på hodet som Tove Janssons Lille My.