Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
«Alien babies». – Det er noen utstillinger som føles helt fremmede, sånn «har jeg gjort det her?» sier Ragna Bley. – Jeg tenker at alle kunstverk er alien babies: Når de er ferdige, kan jeg ikke helt koble hvor de kom fra og hvordan det ble som det ble, og det synes jeg er en veldig fin ting.

«Alien babies». – Det er noen utstillinger som føles helt fremmede, sånn «har jeg gjort det her?» sier Ragna Bley. – Jeg tenker at alle kunstverk er alien babies: Når de er ferdige, kan jeg ikke helt koble hvor de kom fra og hvordan det ble som det ble, og det synes jeg er en veldig fin ting.

Hun er trukket frem som en smart kunstinvestering

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

I kunstner Ragna Bleys atelier foregår en forhandling mellom slump og kontroll.

– Det beste som kan skje når jeg arbeider, er at alle andre stemmer forlater meg, sier Ragna Bley (34)

Det hender at de lusker etter henne når hun låser opp atelieret om morgenen. En innbilt kritiker, en og annen kunstner eller forhenværende professor som sniker seg med inn i arbeidsdagen hennes.