Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Reinhode-teppe. Det dramatiske «Pile o' Sápmi» (2017) er betegnende for Máret Ánne Saras politiske kamp – og for kunsten hennes. Når det nye Nasjonalmuseet i Oslo åpner i juni, blir verket det første publikum får se fra samlingsutstillingen.

Reinhode-teppe. Det dramatiske «Pile o' Sápmi» (2017) er betegnende for Máret Ánne Saras politiske kamp – og for kunsten hennes. Når det nye Nasjonalmuseet i Oslo åpner i juni, blir verket det første publikum får se fra samlingsutstillingen.

Máret Ánne Sara tar med seg reinkalver og reinmager inn i det aller helligste i europeisk kunstliv

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Kautokeino

Stiller ut på Veneziabiennalen.

Hjemme ved kjøkkenbordet i huset sitt i Kautokeino sitter Máret Ánne Sara (38) og husker tre tiår tilbake i tid. Den våren skjedde noe dramatisk som den samiske kunstneren har båret på siden.

– Jeg hadde permisjon fra skolen for å være med på vårflyttingen, begynner hun.