Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Frodig. En gruppe Astrup Fearnley-gjester studerer Takashi Murakamis maleri «Tan Tan Bo a.k.a Gerotan: Metempsychosis» (2015) – et verk som i størrelse, motiv og fargebruk er typisk for den japanske kunstneren.

Frodig. En gruppe Astrup Fearnley-gjester studerer Takashi Murakamis maleri «Tan Tan Bo a.k.a Gerotan: Metempsychosis» (2015) – et verk som i størrelse, motiv og fargebruk er typisk for den japanske kunstneren.

Ikke bare pop med popkunst

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

«Nye» Tate Modern fikk en million gjester på én måned, og Astrup Fearnley Museet viser musikkvideo og reklamefilm. Samtidskunst kan være både pop og høykultur. Men ikke alle er like fornøyde når kunsten blir populær.

Nylig så jeg Takashi Murakamis første helaftens spillefilm på Astrup Fearnley Museet. «Jellyfish Eyes» (2013) er en merkverdig skapning: et høylytt actioneventyr med barn og animerte monstre i hovedrollene. Dersom den også er en barnefilm, noe de mange barna og ungdommene rundt meg antydet, er den i så fall av et sjeldent skummelt og voldelig slag.