Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Samtidskunstens kartleser

Tekst
Kroppslig ubehag. Cindy Sherman-verket med nummertittelen «Untitled #167», som er i Astrup Fearnley Museets samling i Oslo, er eksempel på det som Hal Foster omtaler som abjekt motiv. Foto: Astrup Fearnley-samlingen / Thomas Widerberg

Kroppslig ubehag. Cindy Sherman-verket med nummertittelen «Untitled #167», som er i Astrup Fearnley Museets samling i Oslo, er eksempel på det som Hal Foster omtaler som abjekt motiv. Foto: Astrup Fearnley-samlingen / Thomas Widerberg

Nedrig, parodierende, utrygg eller arkiverende. Kritiker Hal Foster kategoriserer internasjonal samtidskunst siden 1990-tallet.

Hva er samtidskunst? Spørsmålet er mer komplisert enn det kan høres ut som. Dersom folk spør, pleier jeg å svare at det er kunst som er laget i vår egen tid. Slik sett har all kunst en gang vært samtidskunst, selv om begrepet er av nyere dato.

Matias Faldbakken og Elmgreen & Dragset lager samtidskunst, Marianne Aulie og Vebjørn Sand gjør det ikke

Da A-magasinets leder nylig hevdet at den Henie Onstad-aktuelle japaneren Yayoi ­Kusama er blant «verdens største nålevende samtidskunstnere», måtte jeg likevel smile.