Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– I dag er e-sport big business, nå spiller alle, og store investorer er på banen. Det er helt sykt!

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Kaspersen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Stavanger

Haven i Stavanger har gjort gaming tilgjengelig for alle. Nå vil Ruben Eggebø opprette nye e-sportsentere over hele landet.

Mytene og virkeligheten. Mange har hatt et slags bilde i hodet av hvordan typiske gamere er, tror Ruben Eggebø. Han vil gjøre e-sport tilgjengelig for alle.

Mytene og virkeligheten. Mange har hatt et slags bilde i hodet av hvordan typiske gamere er, tror Ruben Eggebø. Han vil gjøre e-sport tilgjengelig for alle.

– Jeg startet i 10–12-årsalderen, men fant meg aldri helt til rette i gamerverdenen. Jeg var jo en litt atypisk gamer, forteller Ruben Eggebø (25).

Gründeren bak e-sportssenteret Haven er en av D2s 30 ledestjerner i 2022. Nå guider han oss rundt i de romslige og lyse lokalene i Innovasjonsparken i Stavanger, hvor senteret hans flyttet inn på senhøsten i fjor. Resepsjonsområdet kunne vært inngangspartiet til et spa, med sin flom av grønne planter, store vindusflater og myk lyssetting.

Men Haven rommer hverken badstue eller eteriske oljer, derimot en rekke spillstasjoner, simulatorer og andre fasiliteter som skal til for å drive med e-sport og gaming – både for amatører og profesjonelle.

Fakta: Ruben Eggebø

Alder: 25 år.

Stilling: Gründer og daglig leder i e-sportssenteret Haven.

Bakgrunn: Begynte å bygge opp Haven mens hans tok mastergrad i fornybar energi ved Universitetet i Oslo. Var tidligere håndballspiller på høyt nivå i Viking.

Aktuell: Startet opp senteret i Stavanger i november 2021. Har store vekstambisjoner, og målet er å åpne en rekke nye sentre i andre byer fremover.

Nett: havenesport.no

Juryens begrunnelse: Ruben Eggebø retter et friskt blikk på den store gamingverdenen. E-sport er et område i vekst, og gjennom Haven klarer han å kombinere et sosialt samlingspunkt for ungdom med en ny møteplass for næringslivet. Det er mange som satser på e-sport om dagen, men færre som satser på de som satser på e-sport. Ruben Eggebø gjør det.

Big business

Inne i en avlang glassboks sitter 777 Esports, et av Norges beste e-sport-lag, og spiller en heftig treningskamp i «Counter-Strike» – «CS» for de innviede – mot et av verdens beste lag, amerikanske Faze Clan.

Utbrudd, hyl og små gisp kommer jevnlig, det hoies i affekt både når laget lykkes og mislykkes, og D2s fotograf har fått streng beskjed om å droppe blitzen i den mest kritiske fasen – for ikke å ødelegge spillernes konsentrasjon.

– Det er litt rart å tenke på at det er så mange stereotypier knyttet til e-sport. I dag er e-sport big business, nå spiller alle, og store investorer er på banen. Det er helt sykt! Du skal lete lenge før du finner en annen sport med en slik oppslutning internasjonalt, sier Eggebø.

Han forteller at alle inne i boksen er profesjonelle spillere. Dette er fulltidsjobben deres, å sitte der og spille foran en stor skjerm.

«Folk flest» har alltid hatt et slags bilde i hodet av hvordan typiske gamere er, tror han. Har ikke gaming alltid foregått i mørke kjellerrom, en asosial aktivitet omgitt av halvannenlitere med cola, grandis og soveposer? Er det ikke slik man har sett det på bildene fra The Gathering i Vikingskipet på Hamar, Norges største – og verdens nest største – datatreff, arrangert hver påske siden 1996? Og er ikke gaming en typisk guttegreie?

Nei, det er ikke sånn. Ikke nå lenger.

Eggebø rister bestemt på hodet. Han var selv en sosial og sporty fyr, som i mange år spilte håndball på høyt nivå for Viking. Han vil snu folks oppfatninger på hodet. For gaming er, stikk i strid med stereotypiene, en sosial aktivitet, der man har kontakt med mange mennesker samtidig.

– E-sport er alt annet enn snevert og asosialt, påpeker gründeren.

Åpent for alle

Målet med Haven er å gjøre e-sport tilgjengelig for alle. Gjøre terskelen lav for å prøve seg, i for eksempel «Counter-Strike». En rapport fra Medietilsynet oppgir at 98 prosent av gutter og 76 prosent av jenter mellom åtte og 19 år spiller dataspill i Norge.

– Da sier det seg selv at det er behov for mange e-sportssentre, sier Ruben Eggebø.

Han legger til:

– Det er dyrt å skaffe gamingutstyr selv, og ikke alle har råd til å ha sånt hjemme. Dessuten er det mye mer sosialt å sitte her og spille sammen med andre. Haven skal være en aktør som muliggjør bruk av e-sport for hele samfunnet, både for privatpersoner, idrettslag, bedrifter som vil samles til sosiale treff, Stavanger kommune, universiteter og andre offentlige aktører, for eksempel Nav.

Skoleelever får tilgang til senteret gjennom kommunen, mens Nav bruker Haven som første base for arbeidsledige på vei ut i arbeidslivet.

– Det ligger masse sosial bærekraft i dette prosjektet. Organisert e-sport fører mye positivt med seg, mener Eggebø.

Ambisjoner. Ruben Eggebø har et mål om å bygge opp e-sportsentre over hele landet.

Ambisjoner. Ruben Eggebø har et mål om å bygge opp e-sportsentre over hele landet.

Fakta: Ledestjerner 2022

D2 og Dagens Næringsliv presenterer 30 personer under 30 år som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

2022-kåringen er basert på at leserne har nominert sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury plukket ut 30 ledestjerner, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål.

I høst vil juryen, sammen med leserne, kåre Årets ledestjerne blant disse 30. Les mer om kåringen på DN.no/ledestjerner2022.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, PwC, Coop og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås (NMBU).

Sosialt nettverk

Ruben Eggebø ser for seg at gaming kan være en fritidsaktivitet ungdom går på etter skoletid, på samme måte som andre går på håndballtrening. Drop-in på senteret koster 150 kroner. Da kan man spille så mye man vil den dagen.

– Dette er det nye sosiale nettverket. Problemet har vært mangel på tilbud. Så lenge vi gjør det tilgjengelig for allmennheten, opplever vi at jo interessen er til stede for å bruke det, sier han.

Eggebø fikk oppstartskapital, knyttet til seg investorer og begynte å bygge opp selskapet mens han skrev masteroppgave i fornybar energi. E-sportssenteret åpnet i november i fjor, før det ble stengt ned på grunn av koronarestriksjoner i et par måneder, og så gjenåpnet i februar.

Allerede nå klarer han å leve av gründerideen. Fem ansatte er tilknyttet senteret, og Eggebø «jobber kjempemye» selv. Og Haven i Stavanger er bare piloten, slår han fast. Han ønsker å etablere e-sportssentre i byer over hele landet, og kanskje også i utlandet på lang sikt.

– Inntjeningen ligger foran målet, så det funker, dette. Jeg har stor tro på at det kan bli en kjempehit, og ser på prosjektet mer som et tek-selskap enn et e-sportsselskap.

Han peker på at e-sportspillere i Asia er store stjerner, som hentes inn for å motivere andre idrettsutøvere, og at det er et stort nasjonalt og internasjonalt marked for e-sport. Det regnes nå som verdens fjerde største sport.

Det ligger masse sosial bærekraft i dette prosjektet. Organisert e-sport fører mye positivt med seg

Ruben Eggebø

I 2020 var det cirka 650 millioner gamere. Investeringsbanken Goldman Sachs mener e-sport i år vil ha flere seere per måned enn verdens største sportsliga, amerikanske National Football League. De mener segmentet vil vokse med 14 prosent i snitt de neste fem årene.

– I Norge har vi hengt etter i lang tid. Men nå har både markedet og investorer fått øynene opp for at det er mulig å tjene penger på dette.

Fakta: Ledestjerne-juryen 2022

Morten Thorsby (25), profesjonell fotballspiller og fjorårets vinner av Ledestjerner. Driver stiftelsen We Play Green.

Ada Martini Strøm (32), forfatter, modell og «greenfluencer».

Nassir Achour (34), gründer og daglig leder i venture- og innovasjonsstudioet Reodor Studios.

Mai Lawson Oldgard (46), bærekraftsdirektør i Statnett.

Line Elvsåshagen (31), tekstforfatter og programleder i NRK.

Lene Liebe Delsett (36), paleontolog og forfatter, ansatt som forsker i det tverrfaglige prosjektet Collecting Norden ved Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo.

Arild Eriksen (48), partner i arkitektkontoret Fragment.

Lett å heie på

Tidligere i år ble Haven trukket frem som et eksempel til etterfølgelse av tre Høyre-politikere, da Stortinget stemte for å legge bedre til rette for e-sport i Norge, ifølge Stavanger Aftenblad. Det er bred politisk enighet om at e-sport skal få enda bedre rammer og oppfølging fra sentralt hold. Det skulle egentlig bare mangle, mener Eggebø.

– Politikerne må henge med i utviklingen og tilrettelegge bedre for inkluderende møteplasser – også innen e-sport og gaming.

Eggebø ser på det å bygge opp et selskap «litt som en kunstform». Gode caser er som et kunstverk, forklarer han – og mener selv han har funnet en god case å videreutvikle. Å være gründer er – ifølge Eggebø – å våge å si at man skal «gjøre det tøffeste som finnes, jobbe knallhardt og bygge opp noe fra null».

– Det betyr likevel ikke at man må ha spisse albuer. Jeg vil heller være en som det er lett å heie på.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.