Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Mitt kjøretøy: Bygget om bilen for en halv million

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Og så fikk grafittikunstner Magnus Helgesen høre at han hadde ødelagt den.

Kunstner Magnus Helgesen (26) i kunstkollektivet Duer har ombygd en intetanende Porsche 911 til en kvass, kresen kombinasjon av 911-Singer og 1973 RSR-racer-rigg.

Fakta: Kjøretøy-cv

2014 Audi TT 1.8T (2001)

2015 BMW 118D (2006)

2016 Porsche 996 Carrera 2 3.6 (2002)

2016 VW Touran (2005)

2018 Audi A4 Allroad 2.4 (2010)

2019 Porsche 911 3.2 ombygget (1984)

2020 Ford Transit (2012)

2021 Porsche Cayenne 3.0D (2012)

2022 Ford Transit (2014)

2022 VW Golf (2011)

Hvorfor du og denne raske rakkeren?
Jeg dras mot den klassiske Porsche-silhuetten og skaffet min første av tre 911 som 21-åring. Sammen med to kompiser i Duer har jeg jobbet med graffitikunst i ti år, og alle har Porsche, ha-ha.

Hva er det med kunstnere og Porsche?
Ute i verden er det typisk at kunstsamlere også kan være Porsche-samlere. Selv samler jeg venners kunst og ønsker å samle 911. Ombyggingen er for øvrig nesten et kunstprosjekt i seg selv.

Hva gjør din ombygging spesiell?
Jeg har lange lister på mobilen med ting jeg vil gjennomføre, men mye er gjort: bøllete fasong med veltebur, racing-bøtteseter, store felger så den nesten ikke kan kjøres – samt en sjelden lakkfarge.

Hva slags obskur lakkfarge er dette?
Den er helt nydelig og heter Nato olivengrønn, som inneholder noe mer grått enn british racing green. Dette er kamofargen Nato bruker, vil jeg tro. De fleste ombyggere går derimot for retro knæsjgul eller -rød.

Hva skal du med veltebur, altså rørformede karosseriforsterkninger?
Egentlig ingenting, jeg fikk bygget det mest for looken. Veltebur er jo for kjøring på lukket bane. Men nå har jeg brukt så mye tid og penger på bilen at jeg aldri kommer til å ta den på bane, ha-ha.

Poenget med en slik racer er å ta noen råsjanser?
Tja, du får forsikret deg selv for banekjøring, men ikke bilen. Kolliderer jeg, orker jeg ikke tanken på å restarte den strabasiøse ombyggingen.

Hva kan du bruke den til?
Ren søndagskjøring. Mulighetene for koseturer med samboeren. Kompiser og Porsche-klubben er mange når veiene ikke er saltede.

Er den en bruks- eller pyntegjenstand?
Jeg brukte den nok hyppigere før ombyggingen, da jeg var mindre redd for å skade den.

Fakta: Porsche backdating

Backdating: å bygge om nyere 911 til eldre utseende.

Moderne teknikk kombinert med klassisk design.

Donorbilen er gjerne fra 1980-tallet eller senere.

Ruf, Singer og Stuttgart Classica er blant tilbyderne.

Backdating-kulturen vokser på grunn av høye priser på originalbiler.

Hvilke reaksjoner får bilen?
En fyr har allerede meldt meg at jeg har ødelagt bilen totalt. Han var da også interessert i å kjøpe den da den hadde en sliten look, før ombyggingen. Nå har den fått en backdating, en restaureringsform som stadig blir større.

Hvordan forklarer du fenomenet backdating?
Selv om mange foretrekker fasongen til de første 911, er ikke motorene de hvasseste. Derfor er det blitt godtatt å backdate og bygge om nyere 911 til den gamle looken.

Hvor mye kan du skru?
Jeg er egentlig altfor lite teknisk kyndig til å eie en slik veteran, og derfor blir den dyr. Men noe kan jeg brukes til: Jeg har blant annet fikset hele interiøret.

Hva har ombyggingen kostet?
Kanskje en halv million? Innimellom har jeg vært nær ved å gi opp og tenkt: «Den er en gammel drittbil som aldri blir ferdig.» Så har jeg tatt kjøreturer – en gang uten ferdig montert frontrute – og sett hvor glade folk blir ved synet av bilen, og har fått ny giv.

Kommer klassiske 911 gradvis til å forsvinne med nye el-Porscher?
Nei, veteranene er så mange og blir så godt tatt vare på. De er jo alle blitt smykker.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.