Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Rektor Janecke Aarnæs ratter en rampete Saab

Tekst
SVENSKEHANDEL. Janecke Aarnæs kjører Saab kabriolet fordi den har et snev av integritet. Rektoren foretrekker sykkel fremfor kjedsomheten ved alminnelige kjøretøy. Foto: Sune Eriksen

SVENSKEHANDEL. Janecke Aarnæs kjører Saab kabriolet fordi den har et snev av integritet. Rektoren foretrekker sykkel fremfor kjedsomheten ved alminnelige kjøretøy. Foto: Sune Eriksen

Janecke Aarnæs leder Oslo International School, og kjører Saab 9.3 kabriolet fordi den er smårampete.

Fakta: Cv

1996 Alfa Romeo Sprint (1983)
2004 Alfa Romeo 147 (2001)
2008 Saab 9.3 Cabriolet  (2001)

Til sin forrige jobb i Belgia syklet Janecke Aarnæs (45) hver dag forbi en småsær svenske. En «til salgs»-lapp dukket opp i sidevinduet. Etter hyggeturer på kryss og tvers av landet tok samfunnsviteren en Saab 9.3 kabriolet med hjem til Norge og til sin sine nye gjerning som rektor ved Oslo International School.

Hvor mange karakterbøker huser bagasjerommet?
Alle, for de får plass på en minnepinne.

Hva sier skoleelevene om bilvalget?
Jeg får overraskende ofte høre at den er kul. Det er tross alt ingen Ferrari som står på rektors p-plass.

Hvor sterkt står bilprat på lærerværelset?
Det skjer sjeldnere enn jeg kunne ønske. Til gjengjeld har den store diskusjonen nå rundt lunsjbordet vært elbiler. Vi diskuterer rekkevidde, og om vi skal bygge ladestasjoner for ansatte.

Annen bilsnakk i lunsjen?
Ja, under fjorårets 17. mai-blomstertog hadde skolen stor suksess med å bruke en åpen, hvit 1975-modell Cadillac Eldorado som et slags midtpunkt. Amerikaneren tilhører mannen til en kollega. Vi snakker nå varmt om muligheten til å få låne den igjen.

Hvilke kommentarer får du om din kjørestil?
Den yngste sønnen er en dreven backseat driver. Han vet at jeg liker å kjøre fort, og er raskt ute med å påpeke at jeg ligger litt over fartsgrensen.

Dårlig oppdratt?
Nei, jeg respekterer veldig hans mening. Bil er uansett ikke rett arena for å få utløp for undertrykte følelser.

Hvilken karakter gir du folks kjørestil i Oslo-trafikken kontra Brussel?
Belgiere kjører mer aggressivt, og det er ikke negativt. Kjøringen er tightere på en smart måte. Her i Oslo trenger folk uendelig plass for å våge å lukeparkere, og blinker i fem minutter før de skifter fil. Nylig lå jeg bak en buss som brukte to filer ved Majorstua, og tenkte: «Det er knapt håp.»

Er kabrioleten en vinterferiebil?
Vel, barna er i ferd med å vokse ut av bilen. Men vi tar heller toget til skifjellet enn å kvitte oss med den.

Et familieklenodium?
Ja. Det var pappa som lærte meg å pugge bilmerker og modeller. Slik ble jeg bevisst at bil er mer enn noe praktisk.

Milevis fra typisk lærerlekse?
For meg er det å skille seg ut, positivt. Utseendemessig og intellektuelt. Integritet betyr mye. Jeg tiltrukket av annerledeshet. At dette er en helårskabriolet, er en god start.

Se også:
RETT TIL HIMMELS: Flymaten løftes til nye høyder med stjernekokker, salt og sukker.
BAKESKOLEN: Sverre Sætres surdeigsbrød er en tålmodighetsprøve.
SKIGUIDEN: I italienske Courmayeur kan pudderet nytes i ro og fred.
KOM I FORM: Johan Kaggestad lærer deg å holde det gående  – og samtidig holde igjen.

Les om flere kjøretøy.
Les mer fra D2 her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.