Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Vi finner aldri en maken

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Takstativet på Jon Grønvolds 40 år gamle T2 er ettertraktet blant folkevognentusiaster.

Stilen er en særegen blanding av thai og Hawaii. Jon Grønvold (25) i Grønvold Maskin og kompisen Carsten Haugen fant den over 40 år gamle folkevognen som vrak i en hage og bygget den om til surfebuss.

Hvorfor valgte dere registreringsskiltet «Hippie»?

Fordi vi egentlig ville ha «Aloha», men det var dessverre tatt. «Hippie» antyder at stilen er litt hjemmelaget – for en sånn bil skal ikke være strøken. Å innrede den ble mye jobb, men jeg synes det er kult når folk gjør noe med bilene sine.

Hva var morsomst med innredningsjobben?

Innsiden av taket er dekorert med et gammelt hagegjerde, og veggene er kledd med Ikeas tallerkenunderlag som ligner bast. Postkortene kommer fra steder vi har vært, blant annet Thailand og USA. Det gjør ikke noe at ting er billig i innkjøp, så lenge helheten ser ut som den skal.

Fakta: Bil-cv

2013 VW T2 (1978)

2017 Nissan Skyline GTR (2000)

2018 Porsche 911 Turbo (1983)

2018 Jeep Grand Wagoneer (1987)

2019 BMW i3 (2019)

Hva synes folk om resultatet?

Fotgjengere løper bort til vinduet og ber om å få sitte på, men før jeg rekker å svare, har det skjedd at de har vært på vei inn i bilen. Det går greit, for når jeg kjører «Hippie», skal jeg sjelden noe sted. Den gir en helt annen type oppmerksomhet enn dyre biler.

Er den like morsom å kjøre som den ser ut?

Tja, «Hippie» er neppe det første du skal kjøre om du kjenner lite til gamle biler. Mest uvant er kanskje giret, som bare er en lang stang som stikker opp av gulvet.

En kassebil skal være litt simpel?

Ja, jeg tror dette er den mest usikre bilen du kan få tak i. Du sitter helt foran i kabinen, og du føler deg ikke tryggere ved synet av asfalten mellom pedalene. Hvis du kolliderer, stryker du med. I tillegg virker den flate fronten som en fluesmekker om du skulle være så uheldig å kjøre på noen. Heldigvis går ikke T2 særlig fort.

Ja, hvor sakte går den?

Her er farten uviktig, men den har tross alt 100 hester istedenfor de opprinnelige 44 fra fabrikk. Skal du ha mer krefter, må du bygge om selve konstruksjonen.

Takstativet er ettertraktet blant folkevognentusiaster?

Ja, stativet er ekte vintage fra den svenske fabrikanten Thule og fulgte med bilen da vi kjøpte den. Men med surfebrettet på toppen er bilen for høy for mange parkeringshus. Der har vi uansett lite å gjøre.

Er «Hippie» til salgs?

Nei, vi finner aldri en maken om vi skulle angre oss.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.