Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Klarsynt. Oslo Runway er norsk motes utstillingsvindu og trekker presse og publikum fra inn- og utland. – Folk føler de er med på å oppdage noe nytt, sier Ditte Kristensen, initiativtager og daglig leder for Oslo Runway

Klarsynt. Oslo Runway er norsk motes utstillingsvindu og trekker presse og publikum fra inn- og utland. – Folk føler de er med på å oppdage noe nytt, sier Ditte Kristensen, initiativtager og daglig leder for Oslo Runway

Dansken som vil gjøre nordmenn stolte av norsk mote

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ida Eritsland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Når Oslo Runway arrangeres for femte gang denne uken, har Ditte Kristensen fløyet inn motefolk fra hele verden.

– Kicket er å se så mange kreative, dedikerte mennesker som virkelig brenner for det de gjør – og som jobber dag og natt, sier Ditte Kristensen (32).

Oslo Runway-sjefen har sterk, rød leppestift som matcher genseren fra FWSS. Den blå ullkåpen er fra Elisabeth Stray Pedersen, øredobbene med små speilmedaljonger fra smykkedesigneren Bjørg Nordli-Mathisen. Hun forteller på nasjonstypisk vis om locations, de viktige influencerne, de utenlandske magasinene som synes Oslo er «utrolig cool». Og de «sindsygt talentfulle» designerne som lager klærne som postes, «likes» og beundres – men som mange kanskje ikke kjenner godt nok til å velge fremfor større, mer etablerte merker.