Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Kortversjonen. Supermodell Linda Evangelista på catwalken til designer Chantal Thomass i 1994, fire år etter hun ytret de nå famøse ordene: «Jeg står ikke opp for mindre en ti tusen dollar om dagen.»

Kortversjonen. Supermodell Linda Evangelista på catwalken til designer Chantal Thomass i 1994, fire år etter hun ytret de nå famøse ordene: «Jeg står ikke opp for mindre en ti tusen dollar om dagen.»

Hårsveisen du aldri trodde skulle returnere er tilbake

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Skavlan publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

... og it-jentene har allerede kastet seg på.

Er det noe som etterlater deg mer sårbar enn en tur til frisøren? Du setter deg ned i stolen, full av mot, kanskje klar for å prøve noe nytt. Men det blir ikke alltid slik du hadde sett for deg, og plutselig har du ikke bare fått en ny sveis, men en ny identitet på kjøpet.

Etter at den er sett på supermodeller, kule tenåringer og popstjerner, er det stadig flere som forlater frisørsalongene med pannelugger som slutter et sted midt på pannen, eller høyere. Enda et tegn på gjenopplivningen av 1990-tallets minimalisme og avvisning av det tradisjonelt feminine og estetiske.

I august annonserte Vogue at mikroluggen var tilbake, og stilte spørsmålet «tør du?»

Rokokko til Pulp Fiction

De som har turt er blant annet tenåringspopidolet Olivia Rodrigo, skuespiller Florence Pugh, Youtube-personlighet Emma Chamberlain og modell Bella Hadid.

Alle har det siste året blitt fotografert i pannelugger like korte som kinnbeina deres er høye. De bærer en eim av Audrey Hepburn i filmen «Roman Holiday» (1953), hvor hun spiller en frustrert, ung prinsesse som vil ut og oppleve verden. Hun smetter inn i en frisørsalong i Roma for å bli kvitt sitt lange hår, og får heller en snau, krøllete lugg, som gjør ansiktet hennes enda mer åpent og yndig enn det var fra før.

De ligner også litt på Thomas Gainsboroughs berømte rokokko-maleri «The Blue Boy», av en androgyn gutt i blått antrekk og en lugg så kort og bustete at den avslører hans bleke panne.

Den populærkulturelle storhetstiden til mikroluggen var på 1990-tallet, da det meste skulle være kort og lite. I 1994 dukket både Uma Thurman og Natalie Portman opp på kinolerretet med kullsvarte, korte lugger, i henholdsvis «Pulp Fiction» og «Léon».

Supermodell Linda Evangelista hadde også en, den lå som en liten kost på toppen av pannen. Her hjemme er det vel mange som forbinder luggen med forfatter Hanne Ørstavik.

#90-tallet

Designer og podkaster Vanessa Rudjord ville også ha en slik, en gang på 1990-tallet. I dypet av Instagram-feeden har hun delt bilde av seg selv med en bitte liten lugg, med følgende billedtekst:

«Nei, skulle man klipt seg ei litta lugg igjen? #nittitallet»

– Jeg husker jeg syntes Linda Evangelista var så kul på håret på den tiden, sier Rudjord over sms og legger ved bilder av den kanadiske supermodellen fra 1990-tallet, med et ansikt som ser ut som at det ikke er berørt av tyngdekraften og en lugg som er omhyggelig frisert.

– Så da gikk det som det gikk.

Hun tok med seg bilde av Evangelista til frisøren. Det, forteller hun, var siste gang hun tok med bilde av en supermodell når hun skal klippe håret sitt.

– Det hjelper veldig å ha ansiktet til Linda om den frisyren skal fly.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.