Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Modningsprosess. – En venn av meg sa at det var som om jeg hadde sendt barnet mitt på kostskole – og nå kommer det tilbake, velutdannet, voksen og sofistikert. Det synes jeg er morsomt, sier sjefredaktør Thomas Persson om Acne Paper 2.0.

Modningsprosess. – En venn av meg sa at det var som om jeg hadde sendt barnet mitt på kostskole – og nå kommer det tilbake, velutdannet, voksen og sofistikert. Det synes jeg er morsomt, sier sjefredaktør Thomas Persson om Acne Paper 2.0.

Kultmagasinet Acne Paper relanseres

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Men først samler de det beste fra arkivet i en ny bok.

Lenge lå magasinet Acne Paper på stuebordet til alle med et viss nivå av kulhet – eller dem som hadde et sårt ønske om å virke som de hadde det.

Magasinets moderskip var klesmerket Acne Studios. Siden grunnleggelsen i 2005 viet Acne Studios-sjef Jonny Johansson og sjefredaktør Thomas Persson de tykke, store og matte sidene til lange tekster med brede marger og ofte nostalgiske bilder.

Fakta: Acne Paper Book

Gis ut av Acne Studios

568 sider

Slutt etter 15

Den rektangulære forlengelsen av den svenske merkevaren ble en magnet for godt voksne intervjuobjekter og bidragsytere fra øverste hylle. Fotografer som Irving Penn og Lord Snowdon, filosof Noam Chomsky, skuespiller Tilda Swinton og Carine Roitfeld, tidligere moteredaktør for franske Vogue, var blant dem som bidro.

I 2015 – etter 15 utgaver – ble det satt en strek for magasinet, hvis estetikk ble dømt for støvete for et klesmerke som var fremtidsrettet. Nå viser det seg at det ikke var for godt: For to år siden tok Johansson kontakt med den tidligere sjefredaktøren. Acne Paper skulle relanseres.

– Men først ville han at vi skulle lage en bok om de gamle utgavene, som en slags avslutning på forrige kapittel og markeringen av et nytt, sier Persson.

Ute til lunsj

Den lysluggede nordmannen har ikke hvilt på laurbærene siden han sa adjø til magasinet. Allerede før eventyret var over ble han kreativ leder for Armani, og sto i seks år bak samtlige av det italienske motehusets kampanjer.

I 2016 startet han også magasinet Luncheon; en utseendemessig lik, men mye mer matglad og humoristisk fetter av Acne Paper. I 2018 takket han ja til å være med på relanseringen av det italienske herremagasinet L'Uomo Vogue, der han holdt i det kreative uttrykket.

Da Johansson ringte, ble Persson bedt om å kikke seg over skulderen for å plukke ut høydepunktene fra Acne Papers gullalder. Kremen av intervjuer, portretter og moteserier har fått komme inn i boken, i tillegg til tekster av blant andre motekritikeren Sarah Mower og den sørafrikanske kunstneren Christopher Smith.

Lanseringen skjedde nylig i Paris med en egen utstilling på rue Saint-Honoré.

Sjef igjen. Det nye magasinet får et helt nytt format og ny design, og slippes i oktober i år. Thomas Persson blir nok en gang kreativ leder og sjefredaktør.

Sjef igjen. Det nye magasinet får et helt nytt format og ny design, og slippes i oktober i år. Thomas Persson blir nok en gang kreativ leder og sjefredaktør.

Nytt format

Persson kaller oppgaven et drømmeprosjekt: de gamle utgavene hadde ligget på hyllen en god stund, og det tok tid på å gjøre et utvalg. Boken endte til slutt på 568 sider.

– En venn av meg sa at det var som om jeg hadde sendt barnet mitt på kostskole – og nå kommer det tilbake, velutdannet, voksen og sofistikert. Det synes jeg er morsomt, sier Persson.

Snart kan man også gjøre plass til det faktiske magasinet på stuebordet igjen: I oktober relanseres Acne Paper med Persson som sjefredaktør og kreativ leder, i nytt format og ny design. Foreløpig holder han kortene relativt tett til brystet, men litt kan han si.

– Jeg håper at det var et blad som inspirerte, spredte positivitet og glede. Vi var et blad som handlet om å dele, og det planlegger vi å fortsette med.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner