Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Samarbeidspartnere. Serhat Isik (t.v.) og Benjamin Huseby hadde begge lang erfaring i motebransjen før de startet et felles merke. Huseby sammenligner designprosessen med Andre Bjerké-diktet «Mann og Kone»: «Hun strikker strømpen, mens han strikker stripene.»

Samarbeidspartnere. Serhat Isik (t.v.) og Benjamin Huseby hadde begge lang erfaring i motebransjen før de startet et felles merke. Huseby sammenligner designprosessen med Andre Bjerké-diktet «Mann og Kone»: «Hun strikker strømpen, mens han strikker stripene.»

– Samfunnet har bestemt at visse klær og looks tilhører innvandrere

Tekst
Berlin

Norsk-tyske GmbH er moteverdenens nye it-merke – inspirert av immigrasjonspolitikk og barndomsminner.

Det er en uvanlig varm vårdag i Berlin. Ved inngangen til et blått og oransje industribygg i bydelen Kreuzberg står en liten ansamling unge mennesker i solen og damper.

Utover at de alle røyker, har samtlige til felles at de er iført klær som tilsynelatende er hverdagslige – hettegensere, jeans, høyhalsere, solbriller – men som på dem fremstår som slående moteriktige.