Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Munnbindet har skapt en ny sminketrend

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ny vår for øyensminke under pandemien.

Faste grep. Fra motevisningen til Collina Strada Ready to Wear-kolleksjon under New York Fashion Week 2020.

Faste grep. Fra motevisningen til Collina Strada Ready to Wear-kolleksjon under New York Fashion Week 2020.

Med ansiktsmaske under koronapandemien, som dekket til nedre del av ansiktet, vokste et nytt behov frem: å la øynene tale for seg.

Gul maskara med tilsvarende gule øyenlokk, røde våtlinjer, lange dramatiske vinger fra begge øyekroker, glitter, konturen av hvite skyer, oransje flammer eller tribal-lignende mønstre som rammer inn øynene: inspirasjonen ble hentet fra «Euphoria», HBO-serien som fikk Emmy-prisen for «enestående moderne sminke» i 2020.

Når den norske tv-serien «Delete Me» skulle portrettere nåtidens russ tidligere i år, var karakterene sminket med glitter, påklistrede perler og markert øyensminke – helt i tråd med tidsånden.

Skal vi tro visningene under New York Fashion Week nylig – der designere som Alexandra Moura, Rodarte, og Collina Strada viste sine kolleksjoner, vil sminketrenden – grafisk, fargerik og dristig – også følge oss videre inn i det nye året.

Drama. «Euphoria»-skuespiller Hunter Schafer viser Givenchys vår/sommer-kolleksjon for 2020 under Paris Fashion Week 2019.

Drama. «Euphoria»-skuespiller Hunter Schafer viser Givenchys vår/sommer-kolleksjon for 2020 under Paris Fashion Week 2019.

Hver dag er en fest

Da makeup-artist og lærer på fagskolen Imageakademiet i Oslo, Linda Nicolaysen (33), begynte å jobbe med sminke for 13 år siden, drev «alle» med no make-up make-up – en stil som er så naturlig at det nesten ikke synes at man har på sminke.

Nå er farger og glitter mer vanlig, sier hun.

– Folk eksperimenterer veldig mye på sminkefronten.

Hun ser sminketrenden blant annet som en forlengelse av 2000-tallsmoten – som gjerne går under merkelappen «Y2K» – som har preget motebildet 20 år senere.

– Jeg tror folk har behov for dette, særlig den yngre generasjonen. Etter en kjip periode med korona, vil folk pynte seg og ha det gøy, eksperimentere og leke seg med mer farger og glitter. Slik speiler trenden samfunnet, sier hun.

– Det er som på det glade 20-tallet.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.