Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Øse på. Stefan Ytterborn står bak motocross-nasjonen Sveriges første elektriske avkom, Cake. Modellen Ösa koster fra cirka 70.000 kroner, og kan leveres med skistativ.

Øse på. Stefan Ytterborn står bak motocross-nasjonen Sveriges første elektriske avkom, Cake. Modellen Ösa koster fra cirka 70.000 kroner, og kan leveres med skistativ.

– Ingen hadde laget en motorsykkel på elbilens premisser

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Med Cake vil Stefan Ytterborn gjøre turen stillere og mer miljøvennlig.

Som 20-åring forsto svenske Stefan Ytterborn (60) at hans kreative hjerne fungerte best innenfor rammen av et eget selskap – fri til å skape det han ville.

– Min rolle er lik en dirigent i et orkester. Jeg planlegger verket, men har masse kolleger og spesialister med meg, sier han på videosamtale fra Stockholm.

Tidlig på 2000-tallet startet han POC, Piece of Cake, som produserte sikkerhetsutstyr og briller til bruk på ski og sykkel. I 2012, omtrent da POC ble kjøpt av Black Diamond for nær 400 millioner kroner, møtte Ytterborn elektriske motorsykler for første gang.

– Jeg var ingen motorsykkel-geek. Så jeg en Ducati på gaten gjorde jeg sånn, sier Ytterborn og gestikulerer ivrig med sin midterste finger.

– Men disse tohjulingene var noe annet. De var en måte å komme seg ut i naturen, uten å bråke eller forstyrre. Det var mer Patagonia enn Kawasaki. Det var enkelt, rent og moderne. Og veldig gøy.

De neste årene omfavnet han elektriske motorsykler på privaten – og eide totalt 15 sykler.

Fakta: Cake

Svensk produsent av elektriske motorsykler.

Etablert i 2016 av Stefan Ytterborn.

Rekkevidde fra 50 til 130 km, avhengig av batteritype.

Kan leveres med skistativ.

Koster fra kr 35.000.

ridecake.com

Saltosykler

POC ble videresolgt til investeringsselskapet Investcorp. Etter et år under nye eiere ble Ytterborn mett av det han kaller corporate stiffness og forlot selskapet.

Tre dager senere startet han Cake, med ønske om å dramatisk forbedre elektriske motorsykler.

– Ingen hadde laget en elektrisk tohjuling på elbilens prinsipper, sier han.

– De hadde bare puttet tunge batterier på gamle bensinmaskiner.

Orkesteret ble samlet for å designe nye sykler fra scratch, med lavere vekt og smart elektronikk.

– Vi har en mye sterkere kobling til gravity sports enn til motorsport, sier Ytterborn.

­– For oss er det viktig å utvikle sykler som kan hoppe 30 meter og gjøre doble saltoer. Når folk ser det, forstår de at disse syklene er holdbare, at det vi prøver å få til vil fungere.

Blomstring

Tidlig i prosessen så gründeren konturene av en ny transportfremtid. Da han innså at fossile kjøretøy ikke ville passe inn i fremtidens byer, ble de elektriske syklene mer enn moro.

Nå jobber Cake også med konsepter hvor logistikkbransjens lastebiler parkeres som rullende varehus utenfor byene. Derfra sendes elektriske sykler inn for å levere varer.

Løsningen har drastisk forbedret effektiviteten, ifølge Ytterborn. Han anslår at markedet for elektriske motorsykler ligger fem til syv år bak det elektriske bilmarkedet. Vekstkurven vil ligne en hockeykølle. Om to til fire år tror han etterspørselen eksploderer.

– Vi nærmer oss datoen for når bransjen ikke lenger skal produsere forbrenningsmotorer, sier han.

– Vi har plantet og vannet. Snart slår dette ut i full blomst.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.