To for én. Fra varekiosk til helsekostsjappe eller minibuss på én, to, tre. Det er Rinspeed Metrosnap.

To for én. Fra varekiosk til helsekostsjappe eller minibuss på én, to, tre. Det er Rinspeed Metrosnap.

Kombinert foodtruck og minibuss

Tekst

Vil du få varsel hver gang Embret Sæter publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det sveitsiske selskapet Rinspeed hevder løsningen på fremtidens mobilitetsproblemer heter Metrosnap.

Hvordan et selskap som Rinspeed livnærer seg, er jaggu ikke godt å vite. Men at de lager en solid dose med fremtidsrettet, ofte på grensen til absurd, bildesign, er hevet over enhver tvil.

Prosjektet denne gangen heter Metrosnap – en slags løsning for modulære kjøretøy og mobilitetsløsninger. Konseptet er en videreføring av Snap og oppfølgeren Microsnap, som ble vist under forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas de seneste to årene.

Fakta: Metrosnap

Selvkjørende modulært elkjøretøy designet av sveitsiske Rinspeed.

Vist under årets CES-messe i Las Vegas.

rinspeed.eu

Hver sin retning

Hovedpoenget med kreasjonen er at bilens understell og dens kropp er to separate enheter som kan gå i hver sin retning. Nå har selskapet søkt om patent på systemet som er ment å løse hovedproblemene med fremtidens mobilitet. Skal vi tro selskapets sjef, har konseptet vakt oppsikt i industrien.

– Det avgjørende steget mot serieproduksjon er nå tatt, sier Frank M. Rinderknecht, allerede før konseptet offisielt er vist.

Om du ser for deg den selvkjørende bussen som i sommer mer eller mindre har vært i rute mellom Vippetangen og Kontraskjæret i Oslo, er ikke denne helt ulik, med unntak av at du kan skifte ut passasjermodulen med noe helt annet, for eksempel en vareutleveringskiosk.

Byttet av forskjellige moduler er inspirert av luftfart, og skal være testet i alle værforhold.

Selvkjørende og elektrisk

Det har vært en interessant øvelse å følge Rinspeed, og sjefen for det særegne sveitsiske selskapet, 64 år gamle Frank M. Rinderknecht. Fra den spede start som importør av soltak fra USA på slutten av 1970-tallet, til de årlige spinnville konseptene under bilutstillingen i Genève, og nå de siste årene under CES i Las Vegas.

Metrosnap er selvsagt både selvkjørende og elektrisk, og ble nylig vist under CES i Las Vegas.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner