Sassy 009. – Vi kunne ikke gjort dette her hvis vi ikke hadde hatt den friheten vi har. Med en gang noe «kveler» oss litt, sier vi ifra tydelig, sier Johanna Scheie Orellana (nederst). Til venstre er Teodora Georgijevic, i midten Sunniva Lindegaard.

Sassy 009. – Vi kunne ikke gjort dette her hvis vi ikke hadde hatt den friheten vi har. Med en gang noe «kveler» oss litt, sier vi ifra tydelig, sier Johanna Scheie Orellana (nederst). Til venstre er Teodora Georgijevic, i midten Sunniva Lindegaard.

– Vi har lurt hele verden. Hele musikkbransjen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Martine Hoff Jensen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Bylarm-vinnerne Sassy 009 spiller elektronika med fløyte og drømmer om korpsrevolusjon.

– Se for deg at du går inn på klubben og der står vi på scenen: «Hei, nå skal du få høre litt fløyte.»

Sunniva Lindgaard (21) ler høyt. Hun har nettopp stilt seg selv spørsmålet hvordan det ville være å dra på konsert med bandet hennes, Sassy 009. En elektronisk trio bestående av Teodora Georgijevic (21) og Johanna Scheie Orellana (23), i tillegg til henne selv. Mye bass. House, techno og fløyte.

Fakta: Sassy 009

Norsk band bestående av Sunniva Lindgaard, Teodora Georgijevic og Johanna Scheie Orellana. Signert til norske Luft Recordings og britiske Hard Up.

Har utgitt ep-en «Do you mind».

Vant nylig årets stjerneskudd på Bylarm, nominert til Spellemannprisen. Spiller på festivalen SXSW 12.–18. mars og på Øyafestivalen i august.

– Fløyten binder alt sammen, sier Lindgaard.

For ett år siden dannet de band og hadde fem dager til å øve før første konsert. De sa til hverandre at dette er stort, at de kom til å spille på Øyafestivalen.

Sånn ble det også, i august står de der, på scenen i Tøyenparken, men før den tid bransjefestivalen SXSW i Texas, Field Day i London, Trænafestivalen og Piknik i Parken. Nylig vant trioen årets stjerneskudd under Bylarm, og i tillegg var de nominert til beste elektronika under Spellemannprisen med ep-en «Do You Mind».

– Vi har lurt hele verden. Hele musikkbransjen. Egentlig gjør vi dette for å treffe gutter, sier Johanna Scheie Orellana og bryter ut i latter.

Applauspause

Det begynte med at Lindgaard hadde lagt ut noen låter på nett og ble spurt om å spille på en konsertkveld på Betong i Oslo i januar i fjor. Hun hadde én uke på seg, og hadde ikke så lyst til å spille alene. Da ble Sassy 009 dannet.

– Vi hadde jo snakket om at vi kunne bli et band, vi tre, siden alle drev med musikk, men det ble aldri noe av før den konserten dukket opp, sier Lindgaard.

De klippet låtene sammen, la inn ti sekunders pause til applaus mellom hver låt, trykket på play og sang. Litt flaut nå, synes de.

– Det gikk greit at vi bare trykket på play den gangen, siden Johanna spilte fløyte. Hun var alibiet vårt, sier Teodora Georgijevic.

Flere konserter ble det ikke, selv om de sendte epost til artisten Baya, eller Andrew Murray Baardsen som han heter, og spurte om de kunne varme opp for ham på Parkteatret. Han likte demoene, og det resulterte i den nevnte ep-en spilt inn i studioet hans, og at han signerte dem på sitt eget plateselskap, Luft Recordings.

I høst slapp de «Are you leaving», og ble omtalt på bransjenettsteder som Pitchfork, The Fader og Vice.

– Det er sykt hvordan den kurven bare har gått oppover og oppover. Vi har helt ikke fått med oss hypen rundt oss selv, sier Lindgaard.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Korpsrevolusjon

Alle tre er skolerte musikere, som digger korps. Den uniformerte musikken har et ufortjent dårlig rykte, ifølge dem.

– Dessverre er korps fremdeles lavstatus. Korps er for bredden og det er kjempebra, sier Johanna Scheie Orellana.

Selv startet hun som klassisk fiolinist, men byttet over til korps da det var for dyrt å spille i orkester.

– Folk synes det er for mye dugnad med korps, men det er bra å få dugnadsånd. Det er viktig at foreldre samles og snakker sammen, ikke bare kommuniserer på epost. Og at voksne og barn gjør ting sammen. Uten mobiltelefonen i hånden, sier Teodora Georgijevic

– Det er en verdi i det. Å legge til grunn at musikk ikke skal være elitistisk, men at det skal være en arena hvor vi samles. Og det synes jeg vi også har med oss i Sassy, sier Orellana.

* (Vilkår)

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner