Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Gulv, tak, vegger, møbler – alt var oransje

Tekst
Geometri. Verner Pantons gamle Der Spiegel-kantine har gjenoppstått i Hamburgs kunstindustrimuseum. Danskens appetitt på geometrisk formlek og sterke farger er umiskjennelig – om ikke alle likte kantinen, kunne den i det minste ikke anklages for å være kjedelig. Foto: Michael Bernhardi / Museum für Kunst und Gewerbe

Geometri. Verner Pantons gamle Der Spiegel-kantine har gjenoppstått i Hamburgs kunstindustrimuseum. Danskens appetitt på geometrisk formlek og sterke farger er umiskjennelig – om ikke alle likte kantinen, kunne den i det minste ikke anklages for å være kjedelig. Foto: Michael Bernhardi / Museum für Kunst und Gewerbe

Ikke alle i Der Spiegel orket å bruke kantinen Verner Panton hadde laget. Nå har den fått plass på museum.

«Helvetes forgård», tenkte Heinz Egleder om kantinen i det senmodernistiske Der Spiegel-høyhuset i Hamburg første gang han – med fryktsomt blikk – tittet inn i det rødflammede interiøret med de omvendte pyramidene i taket og «Flowerpot»-lampene og sirkel-, trekant- og firkantformene overalt.

«Det første møtet med Verner Panton var et sjokk for meg», skriver Egleder i boken «Verner Panton.