Hannah Ryggen; fra primitiv og bondsk, til kunstnerisk og feministisk pioner

Tekst

I Marit Paasches nye bok om Hannah Ryggen (1894–1970) fremstår kunstneren ikke lenger som en primitiv hulder, men som det forbildet for en ny generasjon kunstarbeidere hun er blitt.

Mor og barn. I «Lise Lotte Hermann halshuggen» fra 1938 både forteller Ryggen en dramatisk beretning fra samtiden og knytter an til århundrelange kunsthistoriske tradisjoner. Foto: Anders Sundet Solberg / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner