Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Kim Kardashian er dronningen av selfier

Tekst
Me, my selfie and I. – Kardashian-familien er et spesielt godt eksempel på hvordan skillene mellom vanlige og kjente mennesker viskes vekk gjennom til­gangen på rekvisitter, sier medieviter Ida Aalen og forfatter av boken «Sosiale Medier» (2015). – Selfie-boken til Kim er tatt med den samme mobilen som du og jeg har råd til, ikke en verdensberømt motefotograf. Hun har bare vendt kameraet mot seg selv. Det eneste som avslører at hun er i en annen elite, er yachten hun sitter i. Foto: xposurephotos.com / NTB Scanpix, Småbilder: kontoene til Kim, Khloe og Kourtney Kardashian og Kylie og Kendall Jenner​

Me, my selfie and I. – Kardashian-familien er et spesielt godt eksempel på hvordan skillene mellom vanlige og kjente mennesker viskes vekk gjennom til­gangen på rekvisitter, sier medieviter Ida Aalen og forfatter av boken «Sosiale Medier» (2015). – Selfie-boken til Kim er tatt med den samme mobilen som du og jeg har råd til, ikke en verdensberømt motefotograf. Hun har bare vendt kameraet mot seg selv. Det eneste som avslører at hun er i en annen elite, er yachten hun sitter i. Foto: xposurephotos.com / NTB Scanpix, Småbilder: kontoene til Kim, Khloe og Kourtney Kardashian og Kylie og Kendall Jenner​

Familien Kardashian har revolusjonert kjendisverdenen. Ingen tjener mer penger på å ta bilder av seg selv.

Baken til Kim Kardashian – i serien ofte referert til som «the money maker» – hadde som mål å «breake» internettet. Det gjorde den. <font color=

Baken til Kim Kardashian – i serien ofte referert til som «the money maker» – hadde som mål å «breake» internettet. Det gjorde den. <font color="#b9b1b1">Foto: Polaris / NTB Scanpix</font>

Det er år 2007. Første episode av realityserien «Keeping Up With The Kardashians» åpner med kroppsdelen mange mener er grunnen til at Kardashian-familien i det hele tatt er kjent: Rumpen til Kim.

 – Jeg er … så … sulten, jamrer Kim Kardashian, nest eldst av seks barn, og tasser i retning kjøleskapet.

 – Har ikke du et fotoopptak i morgen? Slutt å spise! beordrer en av søstrene hennes.

Moren stemmer i, med dempet stemme, men akkurat høyt nok til at alle, inkludert kameraene, hører at hun ertende synes datteren er blitt bred over hekken i det siste – litt mye junk in the trunk.

 – Jeg kan høre dere, sier Kim, den gang 27 år gammel:

 – Jeg hater dere alle!

Kim Kardashian er på denne tiden mest kjent for å være den veldreide personlige stylisten til hotellarvingen Paris Hilton. Resten av Kardashian-familien introduseres: Vi møter den «bitchy, men ærlige» søsteren Khloe (23). Omtenksomme storesøster Kourtney (28). De to viltre småsøstrene Kylie og Kendall, på henholdsvis ni og ti. Den lettere fortumlede broren Robert (20). Tøffelen Bruce Jenner (58), tidligere olympisk mester, og stålmatriarken Kris Jenner (52) – sjefen i huset. Vi er på tomannshånd med Kim, med blikket inn i kameraet:

 – Velkommen til min familie, sier hun, som for å forberede oss på hva vi har i vente.

 – Jeg. Er. Kim Kardashian.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kim Kardashian</font>

Kim Kardashian
@kimkardashian
3250 innlegg | 51m følgere

 

Amerikas førstefamilie

Klipp til i dag: Kardashian-familien har tilsammen mer enn 200 millioner følgere bare på billeddelingstjenesten Instagram. Kim Kardashian er på annenplass over de mest fulgte instagramkontoene i hele verden, etter popstjernen Taylor Swift, og er utnevnt til «The first lady of #fame» på magasinet Times liste over verdens 100 mest innflytelsesrike mennesker i 2015. Søndag 15. november starter ellevte sesong av «Keeping Up With The Kardashians».

Paris Hilton og Kim Kardashian er gamle skoleveninner. I 20-årene var hun Hiltons personlige stylist og partyvenninne. <font color=

Paris Hilton og Kim Kardashian er gamle skoleveninner. I 20-årene var hun Hiltons personlige stylist og partyvenninne. <font color="#b9b1b1">Foto: Polaris / NTB Scanpix</font>

 – Folk hånler av Kim Kardashian, for hva er egentlig talentet hennes? sier forfatter Sean Smith på telefon fra England, der han er i gang med lanseringsrunde for den nyutgitte kjendisbiografien «KIM».

 – Gjengangeren er at Kim Kardashian er «kjent for å være kjent». Men hvis det hun gjorde var enkelt, ville alle gjort det, og tjent millioner av dollar på det. Folk anerkjenner ikke det hun gjør som et talent, men alle snakker om henne – og det er dét som er poenget.

Kardashian-merkevaren består i dag av alt fra parfymer, kleslinjer, bøker og skjønnhetsprodukter, til blyanter, vannflasker, speil, kubbelys, nøkkelringer og spin-off-serier. Forbes mener Kim Kardashian har «gjort berømmelsen til en pengemaskin bedre enn noen annen», og rapporterer at realitystjernens årlige inntekt nesten doblet seg fra 2014 til 2015, fra 28 til 53 millioner dollar, mye takket være Iphone-spillet «Kim Kardashian: Hollywood», der man skal kjempe seg til A-kjendisstatus. Nå er den nye generasjonen Kardashian i ferd med å ta over stafettpinnen: Yngstemann i klanen, Kylie Jenner, som var ni da realityserien startet, var den mest sette personen på Snap­chat før hun fylte 18 i sommer.

Sean Smith er ivrig på andre siden av røret:

 – Måten familien har bygget merkevaren sin på er helt genial.

Kanye, Kim og vesle North kledd i svart – fargen som preger Kim Kardashians nye sofistikerte garderobe. <font color=

Kanye, Kim og vesle North kledd i svart – fargen som preger Kim Kardashians nye sofistikerte garderobe. <font color="#b9b1b1">Foto: Bertrand Rindoff Petroff / French Select / Getty Images</font>

Yeezus talks. En bryllupsklar Kanye West med Kardashian-brudepikene, og mor, like før han skal gifte seg med deres søster Kim i Italia. <font color=

Yeezus talks. En bryllupsklar Kanye West med Kardashian-brudepikene, og mor, like før han skal gifte seg med deres søster Kim i Italia. <font color="#b9b1b1">Foto: Xposure / NTB Scanpix</font>

 

Mammas prinsesse

Første gang Kimberly «Kim» Kardashian tok en selfie var med et engangskamera som fireåring. Allerede før hun kom til verden i 1980, visste foreldrene at hun kom til å bli et spesielt barn: «Kimberly var definitivt født ut av en lidenskapelig natt», skriver Kris Jenner i sin selvbiografi « … And All Things Kardashian»: «Robert og jeg hadde alltid den beste sexen på ferie, da vi kunne slappe av og ha det gøy, og barnet som skulle komme var definitivt et produkt av det.»

I år ble Kim Kardashian historiens første selfie-fotograf i voks på Madam Tussauds i London. <font color=

I år ble Kim Kardashian historiens første selfie-fotograf i voks på Madam Tussauds i London. <font color="#b9b1b1">Foto: Getty Images</font>

Robert Kardashian, Kims far, var en ettertraktet armensk ungkarsadvokat i Hollywood. Mor Kris Jenner var flyvertinne. Den avslappende unnfangelsesferien det var snakk om, var i Aspen med et nært vennepar: Den amerikanske fotballstjernen O.J. Simpson og hans kone Nicole.

Å navngi deres nyfødte datter var enkelt, Kris hadde «selvsagt» en forkjærlighet for sin egen forbokstav K – noe som senere skulle bli symbolet for familiens merkevare – og en «smellvakker» venninne som het Kimberly.

13 år gammel ble mammas prinsesse fanget på hjemmevideoopptak fra en klassefest.

 – Er det noen som filmer dette? roper en ung Kim med kort bob og prangende selvtillit i videoklippet.

 – Det håper jeg at noen gjør, for når dere ser meg når jeg er eldre og berømt, kommer dere til å huske meg som denne vakre, lille jenta.

«Keeping Up With The Kardashians» dreier seg rundt sterke kvinner og svake menn, heter det i den nye biografien «KIM». <font color=

«Keeping Up With The Kardashians» dreier seg rundt sterke kvinner og svake menn, heter det i den nye biografien «KIM». <font color="#b9b1b1">Foto: Xposure / NTB Scanpix</font>

 

110% seg selv

I 1992 ble en gjeng fremmede ungdommer stuet sammen i en leilighet med tv-kameraer og seere som fluer på veggen. Programmet gikk på MTV og het «The Real World», produsert av ekteparet Mary-Ellis Bunim og Jonathan Murray, pionerer i utviklingen av realitysjangeren. Produsent Jonathan Murray kalte serien et stort sosialt eksperiment i magasinet Rolling Stone: «å putte syv mennesker inn i et hus for å finne ut hva som skjer når folk slutter å være høflige og begynner å være seg selv».

 – Reality-tv gir næring til kikkermentaliteten vår. Det handler om å komme «bak fasaden», sier Gunn Enli, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo og forfatter av boken «Mediated Authenticity: How the Media Constructs Reality».

I 2002 kom MTV-serien «The Osbournes», som fulgte den skjelvende rockeren Ozzy Osbourne og hans britiske familie da de skulle slå seg opp i Statene. Familiedramaet fra virkeligheten ble en suksess.

 – Vi vil vite mer om mennesker, om kranglene, bakrusen, sier Enli.

 – Som seer får man en følelse av å få vite noe som er sant eller ekte. Selv om dramaserier også kan oppleves som autentiske, vet vi at det er et fiksjonsunivers. Fremveksten av reality-tv har skapt en ny tilgang til «virkeligheten», selv om denne også er regissert. Det er et slags backstagepass.

Produsenter begynte å se etter en ny rollebesetning til en serie à la «The Osbournes» – en familie verdig et eget realityprogram.

 

Mor mesterhjerne

I mellomtiden hadde Kim Kardashian og søstrene gjennomgått en opprivende hendelse som splittet familien, da «onkel» O.J. Simpson ble dømt for mordet på ekskona Nicole Simpson.

Et sjeldent portrett av Kardashian-kvinnene samlet, med tittelen «Amerikas førstefamilie». <font color=

Et sjeldent portrett av Kardashian-kvinnene samlet, med tittelen «Amerikas førstefamilie». <font color="#b9b1b1">Foto: Faksimile / Cosmopolitan</font>

Faren deres Robert var O.J. Simpsons bestekamerat og advokat i rettssaken, mamma Kris var avdøde Nicoles nære venninne. Jentene ble tvunget til å velge side, noe som preget dem helt til faren deres, Robert Kardashian, i 2003 døde av kreft.

Da realityserien «The Simple Life» med Paris Hilton og Nicole Richie premierte samme år, eksploderte hotellarvingens oppmerksomhet i mediene, og flere begynte å få øynene opp for Kim, den vakre stylisten som alltid var ved Paris’ side. I 2007 ble en privat hjemmevideo av en 23 år gammel Kim og ekskjæresten hennes Ray J – William Ray Norwood jr. – lekket på nettet. Over natten var «Kim Kardashian Superstar» («Den hotteste sextapeskandalen i Hollywood») overalt.

Mor Kris Jenner, som «alltid hadde fått høre at den ’crazy’ familien burde hatt sitt eget tv-show», fikk booket et møte med Ryan Seacrest – produsenten bak «The Simple Life».

«Det var så mye mediedekning og oppmerksomhet rundt Kim akkurat da, både positiv og negativ, at vi visste vi måtte handle raskt», skriver moren i biografien sin.

Hun minnes at hun sa til produsentene at «timing er alt i underholdningsindustrien og populærkulturen», og at hun trodde de kunne få den samme typen suksess som «The Osbournes»: Jentene Kim, Khloe og Kourtney skulle være stjernene i showet, men resten av familien rundt dem skulle være de menneskene seerne kunne relatere seg til. De kunne nå ut til en bredere publikum, familien dekket alle aldersgrupper, fra «ti til 100».

En kameramann ble sendt hjem til Casa Kardashian for å filme gjengen i aksjon på familiegrilling.

 – Jeg husker nøyaktig hva som skjedde, sa Seacrest senere i et intervju med magasinet Haute Living:

 – Han [kameramannen] ringte meg fra huset deres den søndagen og sa: «Dette er gull: Du kommer til å dø når du ser opptaket».

Kardashian-klanen var så morsom og kaotisk – «de kaster hverandre i bassenget!», men viktigst av alt: full av kjærlighet – at opptaket ble hastet avgårde til kanalen E! Snart var programmet på luften.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Khloé Kardashian</font>

Khloé Kardashian
@khloekardashian
2969 innlegg | 35,5m følgere

 

Merkevare-utviklingen

 – Da «Keeping Up With the Kardashians» startet, dreide handlingen seg rundt det seksuelle aspektet og promoterte den fysiske siden deres, sier biograf Sean Smith.

Kris Jenner sto oppført som medprodusent og manager fra start. Hun sier til kameraene i første episode at hun som mor hadde lyst til å «drepe henne» da hun hørte om datterens sexvideo, men at hun som manager «visste at hun hadde en jobb å gjøre». «Jeg holdt på å utvikle en merkevare», skriver moren.

«Den morsomme». Khloe Kardashian er ofte referert til som «den morsomme» av de fem søstrene. Hun har vært åpen om at hun har slitt mye med vekten og internetthetsen, og har nå gitt ut boken «Stronger Looks Better Naked». Her med en såkalt «waist-trainer», som Kardashian-søstrene bruker for å få smalere midje. <font color=

«Den morsomme». Khloe Kardashian er ofte referert til som «den morsomme» av de fem søstrene. Hun har vært åpen om at hun har slitt mye med vekten og internetthetsen, og har nå gitt ut boken «Stronger Looks Better Naked». Her med en såkalt «waist-trainer», som Kardashian-søstrene bruker for å få smalere midje. <font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Khloé Kardashian</font>

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Khloé Kardashian</font>

Serien skulle bli Kardashian-familiens viktigste promokanal: de hadde allerede klesbutikken Dash, oppkalt etter den faren, drevet av Kim, Kourtney og Khloe.

 – De brukte publisiteten de fikk rundt sexvideoen til å generere egen oppmerksomhet. Ikke at videoen ble laget for å gi dem publisitet, men E! [tv-nettverket] unnlater ikke å gripe muligheten til å promotere et program. 

I løpet av den første måneden skal serien ha fått 1,3 millioner seere.

Moren – the momager – visste at de var onto something big, skriver hun: «Forretningssiden var det som drev meg». Hun ville gjøre «The Kardashians» til noe større enn et tv-program. Sesong etter sesong ble kontrakten fornyet. Hver gang tenkte hun: «Hvordan kan jeg ta disse 15 minuttene i rampelyset, og gjøre dem til 30?»

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Koutney Kardashian</font>

Kourtney Kardashian
@kourtneykardash
2078 innlegg | 28,1m følgere

 

Reality-oppvekst

Kameraene ruller da storesøster Kourtney Kardashian bokstavelig talt trekker sitt første barn ut av kroppen sin med sine egne bare hender under fødselen. De ruller gjennom skilsmisser, psoriasis-utbrudd, bikinivoksing, ufrivillig viagrapåvirkning og mamma på strippekurs. Vi er der når søstrene har underlivslukt-konkurranse, fester med alkoholserverende barn, når privatetterforskere fra FBI er på besøk, når Kris får blæreproblemer, tar ansiktsløft og planlegger sin egen begravelse. Når Kim knekker sammen fordi hun mistet sin diamantøredobb til 75.000 dollar i vannet på Bora Bora og storesøster Kourtney kommenterer tørt at «Kim, det finnes folk i verden som dør».

«Den smarte». Eldstemann Kourtney Kardashian har tre barn sammen med Scott (avbildet) og anses å være den  «smarte» i søskenflokken. Hun er rolig og omsorgsfull, og litt reservemamma for de yngste. <font color=

«Den smarte». Eldstemann Kourtney Kardashian har tre barn sammen med Scott (avbildet) og anses å være den «smarte» i søskenflokken. Hun er rolig og omsorgsfull, og litt reservemamma for de yngste. <font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Koutney Kardashian</font>

 – Å se på «Keeping Up With The Kardashians» er som å se på en togulykke, sier klesdesigner Kjell A. Nordström.

 – Man vil ikke se, men man klarer ikke å la være.

Han synes det er et «grusomt ideal» at privatlivet som er «noe av det fineste man har, brukes til å tjene penger og selge»:

 – Det er jo prostitusjon på et langt verre plan enn sex. Man har jo ikke sjanse til å komme ut av det når du er født inn i et realityprogram.

De yngste Kardashian-søstrene, Kendall og Kylie, vokser opp i realityserien, og vi er med gjennom pubertet, prevensjonsprat, krangler og smelling med dører.

 – Dette er ikke bare paparazzier, som andre kjendisbarn er vant med, men et levebrød for familien din, sier Gunn Enli, professor i medievitenskap.

 – Det er veldig spesielt, og viser at Kardashian-familien nettopp er et fenomen som ikke kunne eksistert i en annen tid: Det er veldig tilpasset vår tid med reality-tv og sosiale medier – en familiebedrift så god som noen. Serien og merkevarebyggingen er den moderne slakterbedriften på hjørnet, der alle må jobbe.

 

Kimye tar over

Våren 2012 blir Kim Kardashian og rapper Kanye West et par. West har ligget lavt på «Keeping Up With The Kardashians», men i begynnelsen av forholdet deres var kameraene med da den trendbevisste rapperen, sammen med en personlig stylist, raidet klesskapet til Kim for å gi henne en «mote-makeover»: fra glitzy partyjente med leopardprint og barbiefarger til moden, sofistikert kvinne i Givenchy, Balenciaga og Balmain. I mars 2014 prydet de coveret av Vogue med undertittelen #Verdens Mest Omtalte Par. I år frontet Kim og Kanye – «Kimye» i sladrepressen – en kampanje for det franske motehuset Balmain sammen.

Kim Kardashians og Kanye West prydet coveret av Vogue i april ifjor. <font color=

Kim Kardashians og Kanye West prydet coveret av Vogue i april ifjor. <font color="#b9b1b1">Foto: Faksimile / Vogue</font>

– For fem år siden var Kardashian en trashy realityfamilie. Da Kanye kom inn i bildet, ble det noe helt annet: Han har snudd alt på hodet.

Det er 18 år gamle Anna Skavlan som snakker. Hun er modell, «obsessed med familien» og gikk sin første ordentlige motevisning for Givenchy i New York tidligere i høst, sammen med 20 år gamle Kendall Jenner, den mest fulgte modellen på Instagram og Estée Lauders nye moderne muse. Kim og Kanye satt på første rad.

 – Jeg hadde skikkelig lyst til å snakke med Kendall, hun virker mest snill og fornuftig av alle søstrene. Men favoritten min er Khloe, hun er kjempemorsom, sier Skavlan.

  – En hovedårsak til at Kardashian-familien er blitt et internasjonalt fenomen med stort nedslagsfelt i populærkulturen, er at merkevaren – eller familien – holder seg jevnlig i søkelyset gjennom en aktiv mediestrategi, der ny teknologi, nye plattformer, og nye forretningsmodeller benyttes, sier medieprofessor Gunn Enli.

 – Familien fyller flere funksjoner for kjendispressen ved å stadig tilby nye historier med tilhørende provoserende, men likevel delvis trendsettende bilder, eller opptre sammen med stadig nye personer som for eksempel Hillary Clinton, og dermed låne litt av disse personenes kjendisstatus. Det virker som familien mestrer å balansere mellom på den ene siden å by på skandaler, grenseoverskridende klær som utfordrer den etablerte smak, og på den andre siden å komme gjennom som personer med en viss stil, personlighet og gode familieverdier. Tilsammen skaper dette en balanse som gjør at familien er et perfekt «ferdigprodukt» for kjendispressen, sier hun.

 – Eksponeringskulturen i reality-tv er overførbar til sosiale medier. På sosiale medier får kjendiser mulighet til å regissere egen eksponering, uten innblanding fra produksjonsteam. Fansen vil kunne oppleve at de får tilgang til «den autentiske» versjonen av kjendisen, sier Enli.

 

Eget blikk

Kim Kardashians boken «Selfish», der hun gjennom 444 sider viser sin egen utvikling gjennom selfier – fra engangskamera til digitalkamera, webkamera og smarttelefon, ble av New York Magazine-kunstkritikeren Jerry Saltz sammenlignet med Knausgårds «Min Kamp». Kritikeren hevdet også at Kim Kardashian muligens er oppfinneren av det moderne selvportrettet, selfien.

 – Kim har hatt ekstremt stor innflytelse på selfiekulturen, sier medieviter Lin Prøitz, gjesteforsker ved The University of Sheffield, som jobber med en bok om selfier og selvfremstilling i offentligheten.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kim Kardashian</font>

Selfien er ikke bare narsissisme, sier Prøitz, og minner om at mennesker har portrettert seg selv siden man risset «spikermennesker inn i huleveggen». Det nye er omfanget og rekkevidden.

 – Selfien har en stor betydning for at det er kvinnene selv som har regien over blikket. Kvinnene fremstiller seg selv i offentligheten: De går fra å være blikkfanget til blikkfangeren.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kim Kardashian</font>

 

K-effekten

Kreativ leder på sminkeskolen Art Complexion i Oslo, Trude Mokkelbost Laukli, forteller at sminketeknikken contouring – tung skyggelegging av ansiktet, en såkalt transformasjonell make-up – «komisk nok» er blitt tatt inn i hverdagssminken, takket være Kardashian-søstrene på sosiale medier: 

 – De har en enorm følgerskare og unge jenter vil se ut som dem.

Med teknikken kan fjeset formes med mørke og lysere farger. Metoden brukes først og fremst til foto og krever en spesiell lyssetting, ifølge Laukli. 

IsaDora er et av sminkemerkene som har kommet med egne, rimelige contouring-sett, utviklet i samarbeid med norske Stephan Ulvund Øien, som er merkets internasjonale makeup-artist.

 – Kardashian-sminken er nesten tegneserieaktig. Det skal se retusjert ut, sier han, og legger til at det egentlig er en nattsminke – eller drag-sminke.

 – Drag queens har visst dette i alle år: Hvis du ikke vil legge deg under kniven, kan du bare male det på, sier Roy Haylock (40), best kjent som drag queen Bianca del Rio fra den amerikanske realityserien «RuPauls DragRace», på telefon fra New York.

Trend- og salgsboomen man gjerne opplever etter at en av Kardashian-søstrene har lagt ut et bilde av et produkt på en av sine sosiale medier-kanaler, blir kalt Kardashian-effekten, eller «K-effekten».

 – Oppmerksomheten fra Kardashian-søstrene ga oss en utrolig økning i popularitet, sier Keshia Roundtree, en representant fra merket Waist Gang Society på telefon fra Miami.

«King Kylie». 18 år gamle Kylie er i ferd med å ta over tronen som den mest populære Kardashian-søsteren. Her med blå leppestift for å markere anti-mobbedagen sammen med Caitlyn Jenner, et tema hun har engasjert seg mye i på sosiale medier. <font color=

«King Kylie». 18 år gamle Kylie er i ferd med å ta over tronen som den mest populære Kardashian-søsteren. Her med blå leppestift for å markere anti-mobbedagen sammen med Caitlyn Jenner, et tema hun har engasjert seg mye i på sosiale medier. <font color="#b9b1b1">Foto: Xposure / NTB Scanpix</font>

De selger såkalte waist-trainers, et moderne korsett, «basert på gamle dager». Kim, Kourtney, Khloe og Kylie har alle instagrammet bilder de har tatt av seg selv i speilet som viser de hyllede, formfulle kroppene sine – men med innvollsskvisende korsetter strammet rundt stadig smalere midjer.

 – Man går med waist-trainers for å re-shape kroppen sin, opplyser Roundtree.

Den overdrevne, nesten karikerte kvinnekroppen, som popkulturelle kvinneskikkelser som Nicki Minaj, Amber Rose og Kim Kardashian alle har, knyttes også opp mot drag-kulturen, sammen med puteleppene, løsvippene, de contourede kinnbenene – en karikert feminitet, en hyllest, nesten parodi på kvinnekroppen, gjerne fremhevet av hjelpemidler som kirurgi og innsprøytninger.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kylie Jenner</font>

Kylie Jenner
@kyliejenner
3459 innlegg | 41,4m følgere

 

Hver sin app

Ping! Mobilen lyser. «Kylie er live! Sveip her for å sjekke det ut.»

18 år gamle Kylie Jenner, den yngste av Kardashian-søstrene, virrer rundt på hotellrommet i New York mens hun filmer seg selv med, og snakker til, telefonen. Hun lurer på om hun skal velge hamburger eller pizza fra room service-menyen, viser frem et par nye hvite sko og en nyinnkjøpt lommebok med marmortrykk.

Det er bare uker siden realitysøstrene lanserte hver sin app der – i bytte mot rundt 25 kroner i måneden i abonnementskostnader –  «deres verden» låses opp.

Hver av dem er ulike: Kims handler mest om skjønnhetstips, Khloes om trening, Kendall dekker reise, mote og livsstil. Kylies app, som har litt av alt, gikk til topps i Apples App Store bare timer etter lanseringen.

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kendall Jenner</font>

Flere og flere celebriteter har det siste året lansert egne digitale plattformer der de styrer alt selv. Dette er i ferd med å revolusjonere kjendiskulturen, ved at de selv tar full kontroll over sine digitale merkevarer.

 – Hovedmerkevaren blir hele tiden fragmentert til nye merkevarer, og beveger seg nærmere og nærmere det private, sier Gunn Enli, professor i medievitenskap.

 – Vi vil egentlig bli vennene deres, bli med dem inn i livene deres. Og det kan man, på et vis.

På Kylies app er det ikke mulig å hverken like eller kommentere. Det er kun «deg og henne».

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Instagram / Kendall Jenner</font>

Kendall Jenner
@kendalljenner
2373 innlegg | 40,4m følgere

 

Supermodellen. Kendall Jenner fylte akkurat 20, og er en av verdens mest attraktive modeller akkurat nå. Bildet av henne med hjerter i håret ble Instagrams mest likte gjennom tidene, med mer enn tre millioner likes – flere enn bryllupsbildet til Kim Kardashian og Kanye West. <font color=

Supermodellen. Kendall Jenner fylte akkurat 20, og er en av verdens mest attraktive modeller akkurat nå. Bildet av henne med hjerter i håret ble Instagrams mest likte gjennom tidene, med mer enn tre millioner likes – flere enn bryllupsbildet til Kim Kardashian og Kanye West. <font color="#b9b1b1">Foto: Wireimage / Getty Images</font>

 – Du kan ringe kjendisene og få en betalt enveissamtale. Med appene har søstrene fullstendig kontroll, en egen kanal direkte til fansen. Det er genialt sånn sett.

I en livestrømming på appen ligger Kim og Kylie i sengen og filmer seg selv:

 – Hvordan føles det nå som du er i ferd med å ta over tronen min? ler Kim og snur seg mot lillesøsteren.

Kylie Jenner er allerede kontroversiell: Innen hun fylte 18 i august, hadde hun både verdens mest sette Snapchat-konto, egen villa til 2,7 millioner dollar – 23 millioner kroner – samt et mye omtalt forhold til den eldre rapperen Tyga.

 – De holder på det unge publikumet og utvikler merkevaren videre, sier Sean Smith, forfatteren av Kim-biografien som utkom i oktober.

Kim Kardashian er 35 år gammel, og i slutten av november kommer hun til å være mor til to, legger han til: «Hun kan ikke lenger være rollemodell eller et idol for tenåringer når hun nesten kunne vært moren deres».

 – Alt dramaet, krisene, utroskapen … vi titter stadig inn bak gardinen. Det er veldig kløktig hvordan det virker som de er involvert med ting vi alle kan kjenne oss igjen i, bare at det med dem er veldig mye mer dramatisk. Tidligere denne sesongen var det mye fokus på hvor mye Kim slet med å bli gravid med barn nummer to. Kunne hun noen gang bli gravid igjen? De er bekymret for om mannen er utro. Å bli eldre. Dette er noe millioner av kvinner kan relatere seg til. De tar for seg hverdagslige ting, fortalt på en spektakulær måte. Vi klarer ikke ta øynene våre vekk fra dem, sier han.

 – Livene deres er fascinerende, sier Enli:

 – De er glamorøse, larger than life, med en livsstil milevis unna vanlige nordmenn, men så har de likevel noen personlighetstrekk og problemer som vi kan gjenkjenne og identifisere oss med. De kan også være usikre, ha opprivende krangler og problemer i nære relasjoner. Det er nettopp denne dobbeltheten; mellom det utilnærmelige og det gjenkjennelige, som gjør at mange fascineres av The Kardashians.

Amy Kaufman, popkulturjournalist i The Los Angeles Times, skrev et forsvar for Kardashian-familien i slutten av oktober. Hun har sett hver eneste episode av realityserien, og forsøkte å sette ord på hvorfor hun likte Kim: «Jeg liker henne fordi hun ikke skjuler ønsket sitt om å være tynn eller vakker, selv når det innebærer å få latterlige laserbehandlinger mot cellulitter eller ha en dyr sminkør tilgjengelig til enhver tid. Jeg liker henne fordi hun giftet seg med en total narsissist – nei, han før Kanye West – og senere innrømmet at hun gjorde det fordi hun ikke ville være 30 år gammel og ugift. Jeg liker henne fordi hun er stygg når hun gråter og er modig nok til å vise oss det. Det er grunnen til at det er blitt en «meme» på internett: Vi vet alle hvor uattraktive vi er når vi knekker sammen – hvor vanskelig det er å vise den siden av oss selv.»

Søstrene sisters. De fem Kardashian-søstrene er svært knyttet til hverandre, til tross for nesten 20 års aldersforskjell mellom yngste og eldste. Her er de på «baby shower» for Kims kommende sønn, med termin i november, kledd i matchende pysjamas. <font color=

Søstrene sisters. De fem Kardashian-søstrene er svært knyttet til hverandre, til tross for nesten 20 års aldersforskjell mellom yngste og eldste. Her er de på «baby shower» for Kims kommende sønn, med termin i november, kledd i matchende pysjamas. <font color="#b9b1b1">Foto: SipaUSA / NTB Scanpix</font>

 

Med bagasje

Spol tilbake til første episode av «Keeping Up With The Kardashians» i 2007. Vi møter en yngre Kim Kardashian igjen.

 – Det er mye bagasje som følger med oss, sier hun.

 – Men det er som Louis Vuitton-bagasje. Du vil alltid ha det.

 

Grafikken kan forstørres. <font color=

Grafikken kan forstørres. <font color="#b9b1b1">Alle Foto: Getty Images, Robert, Kourtney, Kim, Robert Jr, Kylie: Wireimage, O.J. Simpson: AFP, Caitlyn: FilmMagic, Bruce: ABC, North: GC Images</font>

Kardashian-klanen – historien og nettverket

2007
Oktober:
Realityserien «Keeping Up With The Kardashians» har premiere på kanalen E!
Desember: Kim Kardashian poserer for magasinet Playboy. I sin biografi skriver Kris Jenner at datteren var nølende, men at hun som mor sa «instinktivt» ja, og forsikret henne om at hun ikke måtte ta av seg absolutt alle klærne.

2009
August:
Premiere på Kardashians første av mange spin-off-serier: «Kourtney and Khloe take Miami».
Oktober: Kim Kardashian lanserer sin første parfyme, «Kim Kardashian».

2010
Mars:
Kim Kardashian gir ut singelen «Jam (Turn it Up)». Mediene mener hun er «den verste sangeren i realityuniverset» og at hun hørtes ut som en «baby som enten kjedet seg eller var veldig dopet ned». Kanye West gjør en gjesteopptreden i musikkvideoen, som aldri ser dagens lys.
Desember: Kim Kardashian er den best betalte realitystjernen i Hollywood, ifølge The International Business Times. Det året tjente hun seks millioner dollar.

2011
Januar:
Ny spin-off-serie: «Kourtney and Kim take New York»
April: Ny spin-off-serie: «Khloe & Lamar», om livet til Khloe og ektemannen: basketballstjernen Lamar Odom.

2012
April:
Kim begynner å date Kanye West.

2013
April:
Kim og Kanyes første datter, North West, blir født.
Juni: Ray J, Kims ekskjæreste som var å se i sextapen fra 2003, slipper låten «I Hit It First».

2014
Mai:
Kim og Kanye gifter seg i Italia. Kanye er Kims tredje ektemann.
Mai: Kim gir ut boken «Selfish» på forlaget Rizzoli, 444 sider med selfier fra 1984 til 2014. Hun hylles som en feministisk kunstner og boken kalles «et mesterverk».
Juni: Verden velsignes med Iphone-spillet «Kim Kardashian: Hollywood», som blir en megasuksess. Konseptet går ut på å øke berømmelse og kjendisstatus
November: Kendall Jenner er en av årets mest populære motemodeller og pryder forsiden av Dazed & Confused med billedteksten «Changing the face of fashion».
Desember: Kim poserer i Evas drakt på coveret av Paper magazine, med rumpen til, og teksten «Break the internet», hvilket hun gjorde.

2015
April:
Kim og Kourtney reiser til Armenia for første gang, deres avdøde fars hjemland, for å markere at det er 100 år siden folkemordet.
Juni: Bruce Jenner kunngjør at han skal bli henne, og kommer ut som kvinnen Caitlyn Jenner. Familien engasjerer seg for transpersoners rettigheter.
Juni: Under en Kanye West-konsert på musikkfestivalen Glastonbury veiver noen med et digert flagg med stillbilde av Kim Kardashian fra sexvideoen hun lagde med kjæresten som 23-åring. Kim befinner seg blant publikum.
August: Kylie Jenner, Kardashian-Jenner-klanens yngste, fyller 18 år. Vivid Entertainment, pornofilmselskapet som distribuerte den lekkede sexvideoen til storesøster Kim, tilbyr ifølge TMZ Kylie ti millioner dollar for å spille inn sin egen.
August: Kjendisblogger Perez Hilton initierer en online «Kardashian Kleanse» etter å ha «overdoset» på familien. Kim Kardashian avfølger ham på Twitter. Han er avholds i to uker.
September: Premiere på spin-off-serien «Dash Dolls», realityprogram som følger de ansatte jentene som jobber i klesbutikken Dash som Kardashian-søstrene startet opp for ti år siden.
Oktober: Khloe Kardashians eksmann, basketballspiller Lamar Odom, havner i koma etter å ha festet og ruset seg i dagevis på bordell. Kardashian-familien slipper alt de har i hendene og sitter ved hans side til han våkner. Det er merkelig stille på sosiale medier, da ingen av dem poster noe på flere dager.
Oktober: Time utnevner Kylie Jenner som en av 2015s mest innflytelsesrike tenåringer. «Nesten hele livet mitt, siden jeg var ni, har jeg vært i rampelyset», sier hun. Det bringer med seg mye mobbing og angrep, sier hun. 18-åringen bruker sosiale medier-plattformene sine til å promotere anti-mobbekampanjen #IAmMoreThan og vil være en inspirasjon for unge jenter. Kim Kardashian erklærer Kylie som hennes arvtager.

Les også:
TRENINGSMAT: Jonas Lundgren gir deg oppskriften på sunn og god fast food.

FILM: «Wolfpack»-brødrene var innestengt i filmens verden.

TEKNO: Mobiltelefonen som er smart fordi den er dum.

DESIGN: Norske Northern Lighting erobret verden med en Snowball under armen.

KOMMENTAR: Ikke mobb hipster-kameraten min!

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.