Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Privilegium. – Jeg får følge kunstneriske strømninger, dukke inn i glemte kunstnerskap og studere samtidskunsten på nært hold. Jeg har en sterk fascinasjon for selve skapelsesprosessen, sier kunstkonservator Johannes Rød.

Privilegium. – Jeg får følge kunstneriske strømninger, dukke inn i glemte kunstnerskap og studere samtidskunsten på nært hold. Jeg har en sterk fascinasjon for selve skapelsesprosessen, sier kunstkonservator Johannes Rød.

Den ukjente pulsen i norsk malerkunst

Tekst

Vil du få varsel hver gang Cecilie Enger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Oslo

Han har avdekket falske Munch-malerier og undersøkt en «falsk» Gauguin som viste seg å være ekte. Når kunstsamlere har investert i et maleri, er det Johannes Rød (61) de oppsøker.

Av alle de verk en kunstner utfører, er høyst halvparten ekte. Ikke engang Picasso klarte å male en ekte Picasso hver gang.

Fra romanen «Til sannhetens pris» av Torgny Lindgren

– Ofte skuffer jeg folk voldsomt, sier Johannes Rød (61).

– Men ikke denne gangen.

I et lite atelier ved Bislett i Oslo står kunstkonservatoren bøyd over et stort og ødelagt bilde av den nesten glemte maleren Thorvald Hellesen (1888–1937), som likevel er blant de dyreste for samlere.