Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ærbødig maskespill. Den fabelaktige og eiendommelige musikeren Me'shell Ndegeocello tar på sjelfult neddempet vis for seg R&B og pophits fra 80/90-tallet på meget vellykket nytt album.

Ærbødig maskespill. Den fabelaktige og eiendommelige musikeren Me'shell Ndegeocello tar på sjelfult neddempet vis for seg R&B og pophits fra 80/90-tallet på meget vellykket nytt album.

Fabelaktige, intime coverversjoner

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Hun er en av de siste par tiårs mest markedsoversette artister. Meshell Ndegeocello var en del av det funky 90-tallet med sin bass og neo-soul, men gikk fort andre veier.

Fakta: Meshell Ndegeocello

«Ventriloquism»

Naïve Records

Musikken er som myk konfekt innerst, men har vært ganske dyster og tverr på utsiden. Hennes fineste plate heter naturlig nok «Bitter».

Musikkelsker? Les flere saker her

Veldig mange burde derimot finne stor glede i hennes nye album, som består av meget sofistikerte og intime coverversjoner av hennes favoritt R&B- og soul-låter fra 80- og 90-tallet. Ja, her er gripende takes på «Sometimes It Snows In April» og «Smooth Operator», men det er når buktalersken tar for seg R&B og new jack swing det virkelig tar tak.

En frisk og freidig «Sensitivity» av Ralph Tresvant, evigunge «Waterfalls» av TLC og låter av Lisa Lisa & Cult Jam, Janet Jackson og Al B. Sure! er helt nydelig lytting fremført med Ndegeocellos uutgrunnelige vokal og folkfunky backing.

En overraskende opptur.

* (Vilkår)