Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Lovløse tilstander. Et regnvær utrydder mesteparten av Skandinavias befolkning. Søskenparet Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen) har levd beskyttet i en bunker i flere år da virkeligheten innhenter dem.

Lovløse tilstander. Et regnvær utrydder mesteparten av Skandinavias befolkning. Søskenparet Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen) har levd beskyttet i en bunker i flere år da virkeligheten innhenter dem.

Flukten fra Skandinavias undergang

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvor Dalan Vik publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den første danske Netflix-originalen er velspilt spenning av høy teknisk kvalitet, men handlingen har hastverk.

En panikkslagen far (Lars Simonsen) river med seg datteren Simone (Alba August) ut av skolebygningen rett før hun skal ha gruppeeksamen. Vi får bare se sekunder av Simones relativt bekymringsløse liv før flukten fra undergangen begynner.

Det er noe i regnet. Et virus som dreper raskt, smertefullt og nådeløst og som dessuten smitter fra menneske til menneske ved berøring.

Fakta: «The Rain»

Danmark 2018

Regi Kenneth Kainz

Produsert av Jonas Allen/Petter Bose med flere for Netflix.

Åtteepisoder á 60 minutter

Slippes på Netflix 4. mai

Med Alba August, Lucas Lynggaard Tønnesen, Mikkel Boe Følsgaard, Angela Bundalovic og flere

I løpet av timer er Skandinavia slik vi kjenner det, blitt borte. Innfartsårene rundt København er fulle av bilvrak og døde mennesker, den danske hovedstaden ligger mer eller mindre øde, og de som er i stand til det, flykter for livet.

Det er mektige bilder, og kanskje gjør de enda større inntrykk fordi katastrofen har inntruffet i et velfungerende, nordeuropeisk land der den sosiale og politiske strukturen burde tenkes å kunne forhindre fullstendig sammenbrudd.

Væpnede gjenger

Vi hopper seks år frem i tid, og menneskene som har overlevd, har organisert seg i grupper som driver omkring på leting etter mat og ly. De aller fleste er bevæpnet, noen bedre enn andre. En av dem er Martin (Mikkel Boe Følsgaard), som i årenes løp har mistet den mentale sperren man oftest har for å drepe et annet, uskyldig menneske. Grunnen er illustrert med en hjerteskjærende fortvilet scene.

Han er leder for en gjeng som støter på Simone og lillebroren Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen); de to søsknene er mer enn forventet fortvilet og redde, de har nemlig tilbragt de siste seks årene i en bunker som faren hadde sørget for til dem. Det er mangelen på mat som har jaget dem ut.

Her har serieskaperne gjort en god jobb med å finne en skuespiller som ligner den ti år gamle gutten som gikk inn i bunkeren, og som kommer ut som forvirret 16-åring.

Det som imidlertid skurrer litt, er hvor sunne og friske de to ser ut etter seks år uten dagslys eller særlig fysisk aktivitet. Og ingenting er skjedd med språk og sosiale evner. Her har hastverket med å få handlingens hovedlokomotiv på skinnene gått foran detaljene som skiller et virkelig godt drama fra et mer middelmådig et.

Ikke helt originalt

Det er dessuten ikke lite i «The Rain» som minner om Cormac McCarthys roman «The Road», som ble filmatisert i 2009 med Viggo Mortensen i hovedrollen som en far som vandrer med sin sønn i et øde, lovløst landskap etter en ikke-definert katastrofe. Eller om «The Walking Dead», bare med unge, friske mennesker i stedet for zombier. Selv om det i løpet av de tre første episodene legges ut hint om et videre drama som strekker seg i en annen retning, får man følelsen av at dette er en historie som er fortalt før, bare på et annet sted.

Serieelsker? Les anmeldelser og annet tv-stoff her

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med DN lørdags beste reportasjer og anmeldelser rett i innboksen.

Meld deg på her

Men et av hintene lover nervepirrende spenning, nemlig søskenparets fars tilknytning til en sannsynlig farmasøytisk industrigigant ved navn Apollon, som ser ut til å ha fått skylden for at regnet utsletter menneskeliv. Dermed sitter de også på nøkkelen. Det gjør at de andre hovedpersonenes tillit til Simone befinner seg på gyngende grunn.

Dermed vil kanskje det menneskelige dramaet også ta seg opp til samme nivå som seriens tekniske kvaliteter og hovedlinje.

* (Vilkår)