<p>Johan H. Andresens Ferd, Ramy Khoury og Sabine Ameln investerer i den sosiale entreprenørbedriften Mestringguiden, som driver restauranter med flyktninger som ansatte.  Fra venstre styreformann Geir Lippestad, gründerne Ragnhild Slettner og Christine Pramm, investorene Rami Haug Khoury, Johan H. Andresen og Sabine Ameln. </p>

Johan H. Andresens Ferd, Ramy Khoury og Sabine Ameln investerer i den sosiale entreprenørbedriften Mestringguiden, som driver restauranter med flyktninger som ansatte. Fra venstre styreformann Geir Lippestad, gründerne Ragnhild Slettner og Christine Pramm, investorene Rami Haug Khoury, Johan H. Andresen og Sabine Ameln.

Investorer satser på sosial gatemat

Tekst

Vil du få varsel hver gang Sarah Hambro publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Johan H. Andresen investerer i gatemat laget av flyktninger og Geir Lippestad blir styreleder i det gründerne håper skal bli en restaurantgruppe tuftet på sosial entreprenørskap.

– Hvorfor? Er ikke det ganske opplagt, da? Dette er jo å inkludere folk som kommer fra andre himmelstrøk på en måte hvor de føler seg nyttige, hvor de mestrer, men ikke gir slipp på alt det de kommer fra. Det å lage mat er nesten det mest banale og næringsnyttige du kan gjøre. Det er en god idé. Det må ikke være en app, liksom, sier Johan H. Andresen.

Sammen med investorene Rami Haug Khoury og Sabine Ameln og deres respektive selskaper K4 Group as og Saam as, har Andresen gjennom Ferd Sosiale Entreprenører AS spyttet en million kroner inn i gründerbedriften Mestringsguiden, som i dag har fire serveringssteder driftet av tidligere flyktninger.

To av dem, Aleppo Bahebek og Injera Palace er matboder på Vippa i Oslo. De serverer henholdsvis syrisk og eritreisk gatemat. I tillegg står Mestringsguiden bak Kafé Frodig på Interkulturelt museum i Oslo, og cateringbedriften Inshalla, som tilbyr mat fra Aleppo Bahebek og Injera Palaces menyer.

Med de nye pengene håper gründerne Ragnhild Slettner og Christine Pramm cateringvirksomheten vil få stødigere bein å stå på og at de på sikt kan utvide med flere serveringssteder – som igjen skaper arbeidsplasser for folk som er nye i landet. I dag har selskapet 23 ansatte fordelt på 14 årsverk.

– Inshalla catering er det vi må styrke aller mest. Aleppo Bahebek og Injera Palace er ganske avhengig av Vippa, og det er begrenset hvor mye vår entusiasme på sosiale medier kan gjøre det mye bedre her. Hvis vi stabiliserer og øker kapasiteten på Inshalla catering kan vi sikre driften gjennom hele året og sikre arbeidsplassene mye bedre, sier Ragnhild Slettner, som startet Mestringsguiden for å hjelpe flyktninger bedre til rette i Norge når de hadde fått opphold.

Hun og Pramm, som begge tidligere jobbet i kommunal sektor, sier de også ser frem til å dra nytte av de nye investorenes kompetanse

– Skaleringen og de store planene vi har er avhengig av løftet og bistanden fra folk som kan andre ting enn oss, sier Slettner.

<p>Styreformann Geir Lippestad og investor Johan H. Andresen sammen med de ansatte på Vippa-matboden Aleppo Bahebek, Mohammed Zaghmout og Izaddin Hami (til høyre).</p>

Styreformann Geir Lippestad og investor Johan H. Andresen sammen med de ansatte på Vippa-matboden Aleppo Bahebek, Mohammed Zaghmout og Izaddin Hami (til høyre).

Et viktig mål for bedriftene under Mestringsguidens paraply er at de, og nyetableringer som springer ut fra dem, skal ha et godt grunnlag for å drive serveringssteder som følger alle lover og regler.

– Det er fantastisk med sosialt entreprenørskap som prøver å løse et samfunnsproblem med økonomisk bærekraftige forretningsmodeller, sier Haug Khoury.

Advokat Geir Lippestad går inn som styreleder i bedriften og sier:

– Det er veldig givende å få være med på sånne ting. Med all respekt for tradisjonelle industrier er det fint å være med på å bidra til at noen får det bedre.

– Det er ikke revolusjonært, dette. Men det er en liten milepæl at vi sitter her, tre investorer. Vi som engasjerer oss i sosialt entreprenørskap respekterer ikke at det er tre sektorer, offentlig, privat og ideelt. Vi vil ha innovative løsninger, og hvem som har dem, er irrelevant. Kan vi løse det? er spørsmålet, sier Johan H. Andresen, som muligens er Inshallas største kunde allerede. Bare i juni trakterer han mer enn 500 mennesker med hummus, baba ghanoush og andre retter fra Midtøsten og Øst-Afrika.

– Nå har vi hatt tapas i 30 år. Vi kan levere noe helt annerledes, sier Slettner.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk