I boks. Mokkabønner feires med fire gamle esker – og stigende salg

I boks. Mokkabønner feires med fire gamle esker – og stigende salg

– Fra dag én har eskenes design spilt på det eksotiske

Tekst

Vil du få varsel hver gang Benedicte Ramm publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Mokkabønner feirer 100 år med gammel innpakning. Nå øker salget.

Det er 100 år siden Mokkabønner kom i salg i Norge. Det feires ikke med ny design. Tvert imot har Nidar børstet støv av fire gamle pakninger og lansert en jubileumskolleksjon.

De første årene ble Mokkabønner solgt i løsvekt. Eskene kom først på 1920-tallet, pyntet med en eksotisk rød hatt med dusk, en såkalt fez.

Fakta: Mokkabønner

Mørke sjokoladebønner, produsert siden 1917. Selges nå i esker med fire gamle design.

nidar.no

– Fra dag én har eskenes design spilt på det eksotiske, sier Kjell Manum, avdelingsleder i Orkla Confectionery & Snacks, som eier produsenten Nidar.

2017-esken er inspirert av utgaven fra 1956, som viste en svart, grasiøs dansende kvinne over en dampende kaffekopp. I Chokoladebladet fra 1956 beskrev Nidar designen som «en festlig dekor».

Vanskelig fremtid

På 1980-tallet slet Mokkabønnene. I en markedsundersøkelse fra 1984 foretrakk bare fire prosent av de spurte Mokkabønner blant 20 produkter. Ti prosent forkastet dem. Spesielt de under 60 år var negative.

Analysebyrået konkluderte med at «det kan bli vanskelig å holde salget oppe når de som forkaster produktet i stadig større grad vil dominere befolkningen. Mokkabønner går sannsynligvis en vanskelig fremtid i møte».

Nidar, som nettopp hadde fusjonert med konkurrenten Bergene, forsøkte seg med en moderne design: En kongeblå eske med spraglete gullbånd og tre svære, skyggelagte mokkabønner.

Esken falt ikke i smak: Salget falt med 30 prosent, og Nidar fikk sterke tilbakemeldinger fra forbrukerne, som ikke kjente igjen produktet.

– Produkter som Mokkabønner har tradisjoner. De må vi videreføre, sier Manum.

Emballasjeball

Den gule esken med den svarte damen ble hentet frem igjen og fikk bli, selv om Antirasistisk Senter i 1999 oppfordret til boikott av både Mokkabønner, Black Boy-krydder og Sorte Mand-sigarer, fordi produktene henviste til kolonitiden og hadde «nedverdigende og diskriminerende» emballasje.

I 2001 ble det solgt rundt 600.000 esker, i 2017 har tallet økt til 620.000.

– Generelt er det et produkt med overvekt av eldre brukere. Samtidig er det mange som liker den mørke sjokoladesmaken, også i yngre grupper, sier Robert Rønning, kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks.(Vilkår)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk