Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Velkommen hjem. Innredningen til Pir er tegnet med intensjonen om at både ansatte og de som leier arbeidsplass skal føle seg hjemme. – Vi har lyst til at de ansatte som jobber her også skal være en del av felleskapet, sier interiørarkitekt Elin Gulbrandsen i Sane.

Velkommen hjem. Innredningen til Pir er tegnet med intensjonen om at både ansatte og de som leier arbeidsplass skal føle seg hjemme. – Vi har lyst til at de ansatte som jobber her også skal være en del av felleskapet, sier interiørarkitekt Elin Gulbrandsen i Sane.

Arkitektene ville ha et strengt bygg for store tanker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Skavlan publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Pir i Ålesund er blitt et firkantet bygg for de som tenker utenfor boksen.

– Vi ville lage en arbeidsplass som absolutt ikke oppleves som tradisjonell arbeidsplass, sier Anja Solevågseide (41), daglig leder i Pir

Dette er et nytt kontorfellesskap i Ålesund, et sted gründere kan jobbe sammen med, og ved siden av, investorer og etablerte bedrifter. Pir er dessuten det første bygget i utviklingen av sørsiden til kystbyen, med en kvadratisk struktur som skal romme «de som tenker utenfor boksen».

– Når du går til jobb, er det mange ting som betyr noe for å komme i riktig modus for å skape noe nytt. Vi har valgt å fokusere på mangfold og fleksibilitet, og spilt på varme virkemidler for at Pir skal oppleves mer nær og personlig enn en typisk arbeidsplass, sier Solevågseide.

I Ålesund kan man si at den fineste utsikten er en du ikke opplever, fordi det er jugendhuset du sitter i

Magnus Asker Pettersen – arkitekt

Fakta: Pir Cowork

Kontorfellesskap i Ålesund

Oppstarts- og innovasjonsarena på over 5000 m² på sørsiden av Ålesund

Et kontorfellesskap hvor man leier kontor arbeidsplass for seg selv eller en bedrift.

En del av Pir Invest, en gruppe gründere som vil investere i oppstartsbedrifter.

Prosjektet er gjennomført av Sandbakk & Pettersen, Mad Oslo og Sane.

pir.work

Fra mørkerød til lys rosa

Den rigide betongstrukturen til Pir står i sterk kontrast til Ålesunds gjennomgående jugendstil, med sine karnapper, balkonger og spisse tårn. Prosjektet er et samarbeid mellom arkitektkontorene Sandbakk & Pettersen og Mad Oslo.

– I Ålesund kan man si at den fineste utsikten er en du ikke opplever, fordi det er jugendhuset du sitter i. Men man har også naturen rundt. For vår del har det vært viktig å bygge et hus som gir en spektakulær opplevelse av området rundt. Enten det er resten av Ålesund sentrum, eller Sunnmørsalpene rett utenfor, sier arkitekt Magnus Asker Pettersen (34) i Mad, og viser til byggets store vinduer, som slipper inn naturlig lys.

Arkitektene ønsket ikke å bygge Pir i jugendstil.

– Ikke fordi vi ikke er fans av stilen, men det finnes ingen gode eksempler på moderne jugendstil. Fargebruken i Ålesund er veldig fin, så vi har heller tatt utgangspunkt i den.

Betongen er pigmentert i en rødfarge som endrer seg i takt med elementene og lyset i byen. Når det regner, blir den mørkerød, og i direkte sollys er den nesten lys rosa. Den er også kortreist, produsert av Spenncon i Hjørungavåg ­rett sør for Ålesund, og fargen løser også opp hvor rigid, eller «streng», bygningen er, mener Pettersen.

­– Det er jo et repeterende mønster, mer mot det funksjonalistiske, med et motiv som gjentar seg selv gjennom hele bygget.

Rød fasade. Arkitektene i Sandbakk & Pettersen og Mad Oslo har tatt utgangspunkt i fargene til Ålesund og dekket den rigide fasaden i rødt pigment som endrer seg med elementene.

Rød fasade. Arkitektene i Sandbakk & Pettersen og Mad Oslo har tatt utgangspunkt i fargene til Ålesund og dekket den rigide fasaden i rødt pigment som endrer seg med elementene.

Strenge interiørkrav

I kontrast til byggets strenge fasade har interiørarkitektene i Sane tegnet et varmt og variert interiør.

– Vi hadde samme prinsipp for alt interiøret: Det skal være varig, med gode materialvalg og stor variasjon i stemning og møblering, for å tilpasse interiøret til ulik bruk. I et hjem møbleres hvert enkelt rom på ulikt vis, og det er samme tankegang vi har her – ikke bare for møblene, men også til belysningen og fargene på veggene, forteller Elin Gulbrandsen (34) i Sane.

Sane har prioritert norske produsenter og designere. Inne er det blant annet møbler fra LK Hjelle, Objekt og Fjordfiesta, samt lamper fra Hadeland Glassverk og tekstiler fra Gudbrandsdalens uldvarefabrik og Innvik. For det er ikke bare fasaden som er streng.

– Vi har vært veldig strenge på å gjøre det norsk.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.