Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Et nytt menneske. – Mitt ungdomspolitiske jeg trodde på en total frigjøring gjennom sosialismen. Du skal få et helt nytt, fritt menneske. Men på et tidspunkt skjønte jeg at det var å gape over for mye, sier romandebutant Bendik Wold, her på Tøyenbadet, hvor boken hans tidvis foregår. – Og det var en viktig og bra erkjennelse, for jeg tror det er sånn det er. Men det gjorde at mine opprinnelige forhåpninger til politikken falmet noe. Og at et annet felt, litteraturen, ble viktigere.

Et nytt menneske. – Mitt ungdomspolitiske jeg trodde på en total frigjøring gjennom sosialismen. Du skal få et helt nytt, fritt menneske. Men på et tidspunkt skjønte jeg at det var å gape over for mye, sier romandebutant Bendik Wold, her på Tøyenbadet, hvor boken hans tidvis foregår. – Og det var en viktig og bra erkjennelse, for jeg tror det er sånn det er. Men det gjorde at mine opprinnelige forhåpninger til politikken falmet noe. Og at et annet felt, litteraturen, ble viktigere.

Bendik Wolds øyeblikk av frihet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Klassekampens kulturredaktør har skrevet sin første roman.

Sommeren for to år siden begynte Bendik Wold (38) å høre på Kanye West. Klassekampens kulturredaktør hadde ikke «klart å bonde» med den uforutsigbare amerikanske hiphopmogulen tidligere, «han er jo en helt umulig skikkelse å empatisere med, kanskje». Men så begynte han å høre på «The College Dropout» (2003), debutalbumet til Kanye West, hvis tittel refererer til at han tidlig ga opp høyere utdannelse, noe de for så vidt kunne bondet over.

Det