– Nordisk design for barn er verdenskjent

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ingvild Paulsen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

London-museum fylles av Voksi-poser og Tripp Trapp-stoler i sommer.

Tetraeder. Det svenske industriselskapet Tetra Pak ble grunnlagt i 1951. Her er deres Tetra Classic-kartong.

– Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Er det ikke det dere sier i Norge? sier Katy Canales.

Hun er kurator ved Storbritannias museum for barndom i Bethnal Green på Londons østkant. I vår og sommer fylles museet av nordiske designklassikere for barn, fra en Helly Hansen-parkdress til Lego og Mummitrollet.

Fakta: «Century of the Child»

Utstilling på V&A Museum of Childhood i London, står til 2. september.

vam.ac.uk/moc

– Nordisk design for barn er verdenskjent for å sette barnet i sentrum. Her er ikke minivarianter av voksne ting, men unisex-leker og -møbler som er inkluderende, bærekraftige og oppfordrer til fri utfoldelse, sier Canales, og bruker Tripp Trapp-stolen som eksempel.

– Den er funksjonell, inviterer barnet med rundt bordet og vokser i takt med det, slik at den varer lenge, sier hun.

– Vi har også mye å lære av skandinavisk holdning til utendørslek, der barna pakkes inn og sendes ut i all slags vær.

Tekstildesign. Finske Vuokko Eskolin-Nurmesniemi tegnet kjolen Iloinen takki for Marimekko i 1960. Foto: Marimekko

Velkjent. Norskproduserte Tripp Trapp ble tegnet av Peter Opsvik i 1972. Stolen ble i fjor kåret til tidenes beste norske design. Foto: Kolbjørn Ringstad

Lek og lær

Utstillingen, «Century of the Child», har hentet tittelen fra den svenske pedagogen Ellen Keys verk med samme navn, en bok fra år 1900 der hun argumenterte for barns rettigheter og fri oppdragelse.

Canales understreker at utstillingen både henvender seg til barn som vil leke, og til designinteresserte voksne.

– Her kan ungene bygge Lego, bli begeistret av Pippi Langstrømpes anarkiske holdning til husarbeid og fargelegge Marimekko-mønstre. Men vi introduserer også ikoner som Alvar Aalto og Peter Opsvik for et voksent publikum.

Magisk slutt

Et høydepunkt er lekehytta «Bålplass for barn», signert Oslo-baserte Haugen/Zohar Arkitekter. Originalen, et prisbelønnet uterom, ble bygget for en barnehage i Trondheim og er inspirert av gamle norske torvgammer og laftekonstruksjoner.

Bålplass. Oslo-baserte Haugen Zohar Arkitekter står bak lekehytta Bålplass for barn.

Bålplass. Oslo-baserte Haugen Zohar Arkitekter står bak lekehytta Bålplass for barn.

– Her er hytta riktignok inne og uten bål. Men det er et magisk sted ved slutten av utstillingen, der det blir fortellerstunder med nordiske sagn og eventyr, sier Canales.

Utstillingen er laget av svenske Museum Vandalorum i samarbeid med Designmuseum Danmark og Designmuseet i Helsingfors. Den tar utgangspunkt i utstillingen «Century of the Child: Growing by Design, 1900–2000» av Museum of Modern Art i New York. Kurator Katy Canales har tilpasset den til barndomsmuseets familiepublikum.

* (Vilkår)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk